”Tärkeintä on, että on kysymyksiä.”

MITEN VOISI TUTKIA LÖÖPISSÄ ESITETTYÄ AIHETTA:

Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kontrolloivat lasten leikkiä.

Ryhmässä numero 11 pohdimme, että saimme yhteisestä alusta hyvän pohjan kurssille. Olimme positiivisesti yllättyneitä kurssin ilmapiiristä, jonka Lasse ja Jaakko olivat luoneet. Rento ilmapiiri saikin meidät keskustelemaan heti avoimesti aiheesta. Tutkijavierailijan innostava puheenvuoro inspiroi meitä kyseenalaistamaan ja esittämään kysymyksiä. Mieleemme tulvi kysymyksiä, joihin tuntui vaikealta, tai jopa mahdottomalta löytää vastauksia. Kiinnostuksemme aiheeseen, sekä tutkijan sanat kannustivat meitä jatkamaan: “On tärkeää, että on kysymyksiä. Välttämättä/aina ei ole, eikä edes ole tarkoitus vastata. Tärkeintä on, että on kysymyksiä”.

Ryhmässä käytiin vilkasta keskustelua mm. siitä mitä ajatuksia herää lööpistä “Varhaiskasvatuksen ammattilaiset kontrolloivat lasten leikkiä” ja miksi juuri tämä aihe kiinnosti. Esiin nousi useita esimerkkejä aikuisten asenteista leikkiä, leikkimisestä ja leikkivälineistä ja yleensä varhaiskasvatustyötä kohtaan kentällä sekä siitä kuinka aikuisen ja lapsen näkemys ja toiveet leikistä voi poiketa. Pohdittaessa sitä miksi aihetta pitäisi tutkia ja etenkin, miten leikkiä voisi tutkia tuntui haastavalta sillä jo otsikko itsessään kaipaisi ensin tarkennusta, jotta olisi mahdollista miettiä miten aihetta voisi tutkia ja mitä yleensä lähdettäisiin tutkimaan. Vaikeinta tuntui saada kiinni siitä mitä kontrollilla tässä tapauksessa tarkoitettiin, miten se määritellään. Mietimme mistä tilanteesta kyseinen lööppi on tehty ja minkälainen tilanne on ollut kyseessä.

Mietimme pitkään tutkimusaiheen eettisiä näkökulmia: miten tällaista aihetta voisi tutkia, keneltä sitä voisi kysyä ja miten. Melko nopeasti kävi ilmi, että tarkastellaksemme aihetta meidän olisi mentävä paikanpäälle päiväkotiin – MUTTA ennen kuin innokkaina lähtisimme videokamera kainalossa keräämään aineistoa ilmiöstä nimeltä leikki, joka ryhmässä yhteisymmärryksessä määriteltiin varhaiskasvattajan perustyöhön kuuluvaksi ja koko kasvatustyön ytimeksi. Ymmärsimme pian, että meillä olisi ennen jalkautumista kasa kysymyksiä selvitettävänä ja pitkä “to do”-lista selvitettäväksi tutkimuksemme pohjatyöksi. Jo pelkästään aiheeseemme sisältyvien käsitteiden määrittelystä saisi aikaan tutkimusprojektin, joten rankkaa rajausta olisi tehtävä. Ensimmäisenä olisi määriteltävä näkökulma, jotta voitaisiin suunnata ja määritellä sitä keneltä kysymme ja mitä tai ketä havainnoimme ja millä menetelmillä. Selvää oli, että tutkimus olisi aloitettava lukemalla kirjallisuutta aiheeseen liittyen ja tutustua aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin, jotka muun muassa avaisivat aiheeseemme liittyviä käsitteitä. Keskustelun ohessa tehtiin netistä aiheeseen liittyvä haku ja nopeasti löytyikin leikistä dokumentti, jossa kansainvälinen tutkijaryhmä määrittelee leikkiä ja sen merkitystä ja arvoa.

Hyvällä fiiliksellä kohti tutkivaa työtapaa!

5 thoughts on “”Tärkeintä on, että on kysymyksiä.”

  1. Liisa J Toivanen

    Mukava huomata, että muillakin ryhmillä on ollut samansuuntaisia havaintoja tutkimuksen rajaamisen haasteista. Liisa/Hilipitapit

    Vastaa
  2. Outi

    Moikka!

    Teillä on ollut samanlaista pohdintaa, kuin meidänkin ryhmällä siitä, mitä lööpin otsikolla ollaan oikeastaan ajettu takaa. ”Leikki on lasten työtä”, joten sitä onkin tärkeää ja oleellista tutkia. Käytännön toteutus onkin sitten asia erikseen, joten jäämme innolla odottamaan suunnitelmaanne! Muistakaa olla luovia – onneksi realiteetit eivät tällä kurssilla rajoita meitä 😉

    Terveisin Sivuraiteilla -ryhmä

    Vastaa
  3. Outi Kuusela

    Tervehdys!

    Tutkimuksenne aihe on mielestäni erittäin tärkeä ja mielenkiintoinen. Juuri aikuisten asenteet ja etenkin lasten ja aikuisten erilaiset näkemykset leikkiä kohtaan kiinnostavat itseänikin. Jäänkin innolla odottamaan, millaisia ajatuksia ryhmätyön esittelyssä tuotte ilmi ja millainen ryhmänne seuraava blogikirjoitus tulee olemaan. Erityisesti kiinnostaa, kuinka aiotte määritellä kontrollin tässä yhteydessä.

    Terveisin Outi / Ilmiöoppijat

    Vastaa
  4. Ritva Jalava

    Hei,
    Lööppinne aihe on mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä. Kontrollointi käsitettä on varmasti hyvä avata. Tuntuukin lähtökohtaisesti oudolta ajatukselta tuo leikin kontrolloiminen, kun kuitenkin leikki on lapsen kehityksessä avainasemassa. Leikki mahdollistaa niin monen taidon kehittymisen aivan huomaamatta. Kuten mainitsitte, aikuisen ja lasten maailmat vaan eivät aina kohtaa leikkitilanteissakaan. Se mikä aikuiselle näyttäytyy turhanpäiväisenä meluhaittana ja säntäilynä erisuuntiin, voi olla lapselle mitä parhainta mielikuvituksen, ystävyyssuhteiden ja tunnetaitojen harjoittamista. Leikin kontrollointia tärkeämpänä tehtävänä näkisin aikuisen osallistumisen leikkiin. Silloin aikuinen voisi nähdä omien asenteidensa taakse ja ymmärtää jotain olennaista. Olette päässeet pohtimaan tärkeää aihetta. Odotan mielenkiinnolla, miten viette aihetta eteenpäin.
    Ritva/Pedagogiikan hukkaamat

    Vastaa
  5. Anna L Koponen

    Moi,

    Teidän tutkimuksen aihe on hyvin mielenkiintoinen ja myös mielestäni tärkeä. Leikkiminen on lapselle merkittävä tapa ilmaista itsenään ja käsitellä häntä koskevia asioita. Aikuisten vaikutus siihen, hyvällä tai pahalla, olisi oleellista tutkia. Lasten ja aikuisten eri näkökulma käsitteestä “leikkiä” tekee määrittelyn vaikeaksi. Odotankin innolla, minkä merkityksen sana “kontrolli” saa teidän esittelyssä ja mitä se teille merkitsee.

    Terveisiin Anna/ Ryhmä 1

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *