Kuka opettaisi opettajaa?

Digitaalisuus tuli varhaiskasvatukseen ja jäi sinne!

Jo ”kohti tutkivaa työtapaa”-kurssin alkupotkaisussa lööppi: ”Digilaitteiden käyttö päiväkodissa edellyttää hyvää pedagogista suunnittelua” sai meissä jo jonkin aikaa työkokemusta kentällä hankkineissa, aikaan moninaisten ajatusten virran. Toisaalta tiedämme käytännön tasolla, mitkä ovat ”kentän” valmiudet digilaitteiden käyttöön ja kuinka pedagogisesti suunniteltua digilaitteiden käyttö tällä hetkellä on (tai ei ole). Toisaalta tiedostamme nykymaailman odotukset ja velvoitteet suhteessa yhteiskunnan digitalisoitumiseen.

Ryhmämme artikkelissa kuvattiin työpajoja, joissa lapsia opetettiin käyttämään digitaalisia laitteita. Kun mietin omia taitojani ja artikkelin kirjoittajien käyttämää tekniikkaa, jouduin toteamaan, etten olisi itse osannut opettaa lapsille näitä taitoja.

Varhaiskasvatussuunnitelma velvoittaa yhtenä laaja-alaisen osaamisen osa-alueena monilukutaitoa sekä tieto-ja viestintäteknologista osaamista. Tässä varhaiskasvatushenkilöstön tehtävänä on tukea taitojen kehittymistä ja ohjata lapsia tieto- ja viestintäteknologian monipuoliseen ja turvalliseen käyttöön. Herää vain kysymys, onko opettajien osaaminen vaadittavalla tasolla? Tähän tiedämme vastauksen: Ei ole!

Kuka opettaisi opettajaa?

Monellakaan työntekijällä ei ole digitaalisia valmiuksia ohjata monipuoliseen laitteiden käyttöön eli ihan käytännön tieto- taito puuttuu. Eikä tilanteeseen ole odotettavissa muutosta. Ainakaan vielä digitaalisuutta ei opeta koulutuksessa, eikä aiheeseen liittyvä koulutus keskity laitteiden hallintaan tai niiden monipuoliseen käyttöön. Kuinka me siis kykenemme opettamaan diginatiiveiksi uuden sukupolven, kun itseltämmekin puuttuu tieto- taitoa aiheesta?

Kentällä työskentelee paljon varhaiskasvatuksenopettajia, joiden tutkintoon ei ole alun perinkään liittynyt digitaalisuuteen liittyvää opetusta. Työ-elämässä on omasta aktiivisuudesta kiinni, kuinka paljon tietoa haluaa ja ehtii aiheesta hankkia. Eli kentällä on paljon väkeä, joilla ei ole tarvittavaa tieto- taitoa. Eikä kaikkien kiinnostus riitä siihen, että hankkisi kyseisiä taitoja vapaa-ajallaan.

Kursseja tälle saralle ei ole juurikaan valittavissa. Mennään peppu edellä puuhun, kun ensin hankitaan tabletteja ym. laitteita ja sitten huomataan, että niitä ei osata käyttää. Tai käyttö on enintään tabletilla pelaamista. Parhaimmillaan digitaalisuus kuitenkin monipuolistaa oppimista ja opetusta, mutta kuka opettaisi opettajaa??

-Digittäjät

3 thoughts on “Kuka opettaisi opettajaa?

1. Ryhmä 1

Hei digittäjät, mielenkiintoinen blogitekstinne herätti heti pari kysymystä teille.
    Millaiset valmiudet digilaitteiden käyttöön päiväkodeilla on tällä hetkellä?
    Miten tällä hetkellä toteutetaan pedagogisesti digilaitteiden käyttöä?
    Onko teillä mielipidettä tai onko teille herännyt pohdintaa asiaan miksi joillakin päiväkodeilla ei olisi pedagogisesti suunniteltua digilaitteiden käyttöä tällä hetkellä?
    Millaisia odotuksia ja velvoitteita nykymaailma asettaa päiväkodeille yhteiskunnan digitalisoituessa?

MIelenkiintoinen aihe ja varmasti ajankohtainen!

-Ryhmä 1

2. Niina

Hei!
    Olemme pohtineet paljon näitä samoja asioita ryhmässämme. Tällä hetkellä kentän tilanne vaikuttaa olevan hyvinkin hajanainen. Osalla päiväkodeista on hankittuna hyvät laitteet, mutta laitteiden tilanne riippuu hyvin paljon kaupungista/kunnasta. Myös opettajien perehdytys vaihtelee. Yleisin linja taitaa olla että talossa on joku digi ”vastaava” joka käy aiheeseen liittyen koulutuksissa ym. ja hänen tehtävänään on sitten perehdyttää muita. Kokonaisuutena vaikuttaa siltä, että on erittäin paljon varhaiskasvatuksen opettajasta itsestään kiinni, kuinka kiinnostunut hän on asiasta ja hankkiutuuko hän itse aktiivisesti koulutuksiin. Jonkinlainen perus perehdytys varmasti saadaan, mutta taidot vaihtelevat hyvinkin paljon opettajan oman aktiivisuuden mukaan.
    Varsinainen pedagoginen suunnittelu näissä aiheissa on opettajien vastuulla. Toisaalta nykyinen varhaiskasvatuslaki kyllä painottaa digitaalisuutta ja sen integroimista opetukseen. Hyvä kysymys kuitenkin on, onko tämä todella tapahtunut kentällä käytännön tasolla.

– Digittäjät (Niina)

3. Ryhmä 1

Kiitos vastauksista! Mielenkiinnolla odotamme työelämää ja näiden asioiden konkreettista näkemistä kentällä.

-Ryhmä