Ryhmä 14 blogiviikko osa 3

Mukavaa keskiviikkoa!

Blogiviikkomme tässä osassa avaamme hiukan nimikkotutkijamme Annukka Purren tutkimusta ”Constituting play connection with very young children: Adults’ active participation in play”. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää leikillisen kohtaamisen sekventiaalista rakentumista (eli leikkivuoro, leikkisekvenssi ja leikkiprojekti) sekä aikuisen aktiivista osallistumista leikkiin. Aiempia tutkimuksia, jotka käsittelevät aikuisen aktiivista osallistumista leikkiin useamman lapsen kanssa löytyy niukasti. Erityisesti kun kyse on alle 3-vuotiaista lapsista. Annukka Pursi pyrkii tutkimuksellaan vastaamaan tähän.

Tutkimusaineiston pohjana oli 150 tuntia videoaineistoa, joka oli kerätty vuosien 2015-2016 aikana kunnallisen päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä. Tukimuksen aineistoon valikoitui materiaalia leikillisistä kohtaamisista, joihin sisältyi kuvitteluleikkiä ja aikuisen osallistumista leikillisen kohtaamisen rakentamiseeen ja ylläpitämiseen. Tutkimuskysymykset rakentuivat kerätyn aineiston pohjalta.

Nämä tutkimuskysymykset ovat:

  1. Miten aikuisten ja lasten väliset leikilliset kohtaamiset rakentuvat sekventiaalisesti?
    ”How is joint make-believe play between adult and very young children sequentially organized?”
  2. Miten aikuisen aktiivinen osallistuminen sovittuu lasten toimintaan leikillisessä kohtaamisessa?
    “How does adult active participation align with very young children’s actions in joint make-believe play?” 

Tutkimuksesta selvisi, että ryhmässä leikillisen kohtaamisen rakentaminen ja ylläpitäminen vaativat aikuiselta suuntautumista yhteisen ymmärryksen rakentamiseen, sekä aikuisen havainnointia lasten leikkivuoroista ja omien vuorojen ajoittamisesta ja sovittamisesta lasten vuoroihin. Aikuisen leikkivuorot ovat multimodaalisia (eli eleiden, katseiden, tunneviestien ja puheen hienovaraista koordinointia) ja kerroksellisia (eli yksittäinen leikkivuoro toimittaa samanaikaisesti useampaa toimintoa). Multimoduaalisuus ja kerroksellisuus aikuisen leikkivuoroissa näkyy ryhmätilanteissa esim. osa lapsista vastaa aikuisen leikkovuoroihin liittyen leikkiin, mutta osa lapsista ei tavoita heti aikuisen vuoron leikillisyyttä. Tällöin aikuinen leikkivuoroissaan sekä ylläpitää ja kehittelee leikillistä kohtaamista eteenpäin leikissä jo olevien kanssa, että rakentaa, vahvistaa ja korjaa yhteistä ymmärrystä niiden kanssa, jotka eivät ole leikissä.

Tässä blogikirjoituksessa tiivistimme tukimuksen sisällön pääpiirteitä. Tutkimus oli erittäin mielenkiintoinen, mutta englanninksi kirjoitetun muotonsa vuoksi toisinaan hiukan haastavaa. Tutustuimme nimikkotutkijamme väitöskirjaan ”Yhteisen ymmärryksen rakentuminen aikuisten ja lasten välisessä leikissä” (2019), mikä aukaisi tutkimuksen sisältöä meille.

– Juulia & Susanna (ryhmä 14)

 

 

 

2 thoughts on “Ryhmä 14 blogiviikko osa 3

  1. Suvi Taipale

    Olittepa saaneet tiivistettyä tutkimuksenne hyvin ja selkeästi. Teksti on varmasti ollut haastavaa kääntää, mutta esimerkiksi meille näin lukijoina tämä aukesi oikein hyvin. Pidimme erityisesti siitä, kuinka avasitte käsitteitä ja sisällytitte tekstiin alkuperäisiä lauseita, jotka olette suomentaneet. Mielenkiintoinen tutkimus kerrassaan, jatkakaa samaan malliin!

    // Ilmiöoppijat, Suvi & Tawan

    Vastaa
  2. Johanna/Digittäjät

    Selailin blogikirjoituksia vähän puolihuolimattomasti, mutta huomasin palaavani teidän kirjoitukseenne aikuisen osallisuudesta leikkiin… Aihe on todella mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä jo senkin takia, että itse lapsiryhmässä työskennellessäni (jo toistakymmentä vuotta), tähän aiheeseen harvemmin perehtyy tarpeeksi ja ajatuksella. Varsinkin monelle alle 3-vuotiaille lapsille aikuisen rooli ja malli leikissä on tosi tärkeää (tietysti vanhemmillekin lapsille). Leikkitaidot kehittyvät vuorovaikutuksessa kaverin kanssa, joo, mutta usein aikuista tarvitaan kannattelemaan ja ohjaamaan leikkiä, ja tietysti auttamaan leikkiympäristön rakentamisessa. Päiväkodeissa on nykyään kiirettä monenlaisen suunnitelman ja hankkeen takia, mutta itse olen edelleen sitä mieltä, että kaikkein tärkeintä lapselle on leikki!! Sen merkitystä ei saisi missään tilanteessa unohtaa. Vaikeampaa usein tuntuukin olevan juuri se, miten aikuinen ”istuu” lasten leikkiin. Se vaatii kyllä herkkää korvaa ja silmää, jotta aikuinen ei pilaa lasten ajatustenjuoksua ja tarinaa. Aikuisella on hyvin suuri merkitys juuri leikin ja siihen liittyvien tekijöiden mahdollistajana. Bloginne laittoi kyllä taas itsenikin miettimään omaa osaani päiväkotiryhmäni lasten leikin osana… Kiitos siitä! 🙂

    Vastaa

Vastaa käyttäjälle Johanna/Digittäjät Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *