Mikä ihmeen kumppanuusmaatalous?

Teksti: Terhi Suvilehto. Julkaistu alunperin ruokaloisto.fi-sivulla 5.1.2022. Kirjoittaja on Kaupunkilaisten oman pellon jäsen.

Satokassin sisältöä Kaupunkilaisten omalta pellolta. Kuva: Teija Heikkinen

Lähiruoka, luomuruoka sekä palstaviljely tai muulla tavoin itse tuotettu ruoka kiinnostaa yhä enemmän myös kaupunkilaisia. Arvostetaan laatua ja ympäristöystävällisyyttä. Kumppanuusmaatalousmalli on yksi keino olla lähempänä ruokansa alkutuotantoa ja osallistua myös itse ruoan kasvattamiseen.

Jatka lukemista ”Mikä ihmeen kumppanuusmaatalous?”

Miksi kumppanuusmaataloudella on väliä?

Yhteisöllisten prosessien merkityksestä systeemisen muutoksen ja oikeudenmukaisuuden ytimenä

Kuva: Ryby Van der Wekken

(alkuperäinen teksti englanniksi/the original text in English)

Kumppanuusmaatalous määritellään yleensä tavaksi tuoda tuottajat ja kuluttajat lähemmäs toisiaan, jotta voidaan jakaa viljelyyn sisältyviä riskejä ja tarjota auttavaa kättä tuottajalle. Tämä sosiaalinen järjestäytyminen synnyttää keskinäisen avunannon verkoston ja yhteisöllisyyden tunteen.

Jatka lukemista ”Miksi kumppanuusmaataloudella on väliä?”

Why CSA’s matter?

About  community processes as core to systemic change and justice

Kuva: Ruby Van der Wekken

(Translation in Finnish/suomennos)

Community Supported Agriculture is generally described as being about the bringing of farmers and the consumers of their produce closer to each other, in order to share more of the risks of farming and to give a helping hand to the farmer. Through this social organisation a web of mutual support is formed, a sense of community.

Jatka lukemista ”Why CSA’s matter?”

Kumppanuustila on ihmisten tila

Tuula ja Markku Lievonen, Keskikosken kumppanuustilan pitäjät. Kuva: Tuula Lievonen.

Keskikosken tilalla Siikajoen varrella aloitettiin luomuviljely jo vuonna 1987. Vihanneksia ja marjoja viljeltiin tuolloin pääasiassa torimyyntiin. Vihannesviljelystä pidettiin Keskikoskella sittemmin taukoa kahdenkymmenen vuoden ajan. Halu tuottaa omaa, puhdasta ja ekologista ruokaa alkoi kuitenkin uudelleen vetämään puoleensa niin, että kaupallinen tuotanto aloitettiin jälleen. Kasvukautena 2020 päätettiin kokeilla myös kumppanuusmaataloutta.

Jatka lukemista ”Kumppanuustila on ihmisten tila”

Kumppanuusmaataloutta kotitarveviljelyn ohella

Kevättöitä Metsärinteen puutarhalla. Kuva: Antti Luomala

Antti Luomala viljelee Metsärinteen puutarhaa vanhan rintamamiestalon yhteydessä. Noin kahdentuhannen neliömetrin alasta puolet on vihannesviljelmiä. Aiemmin puutarhassa harjoitettiin pienimuotoista kotitarveviljelyä, mitä Luomala on nyt kehittämässä tuottavampaan suuntaan. Tänä kesänä 2021 puutarhan satoa on ensimmäistä kertaa tarjolla kumppanuusmaatalouden kautta.

Jatka lukemista ”Kumppanuusmaataloutta kotitarveviljelyn ohella”

Itsepoimintamallia Norjasta – Kaupunkilaisten oma pelto

Punajuurisatoa. Kuva: Kaupunkilaisten oma pelto

Kaupunkilaisten oma pelto täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta. Juhlan kunniaksi jäsenet voivat nyt kerätä satoa joka toinen viikko myös suoraan pellolta. Tämän lisäksi sadon voi hakea edelleen myös valmiiksi poimittuna joltain kuudesta noutopisteestä. Satomaksu vaihtelee valitun noutomallin mukaan.

Jatka lukemista ”Itsepoimintamallia Norjasta – Kaupunkilaisten oma pelto”

Pensasmustikkaa, omenoita ja kumppanuusmaataloutta opiskelijatyönä

Pensasmustikkaa kypsymässä. Kuva: Ammattiopisto Livia

Pensasmustikka kiinnostaa. Tämä on huomattu myös Livian ammattiopistossa, joka vuokraa pensasmustikkapensaita kumppanuusmaatalousperiaatteella. Kysyntää riittää. Tarjolla on myös vuokraomenapuita. Kumppanuustoiminnan ja viljelmien hoitaminen on samalla monipuolinen oppimisprojekti opiskelijoille. Jatka lukemista ”Pensasmustikkaa, omenoita ja kumppanuusmaataloutta opiskelijatyönä”

Livonsaaren Osuuspuutarhan jäsenet ottivat viljelyn omiin käsiinsä

Osuuspuutarhalaisia toukotöissä. Kuvat: Sini Ruotsalainen

Livonsaaren Osuuspuutarha on tuottanut vihanneksia kumppanuustilana jo kymmenen vuotta. Kuluneiden vuosien aikana Osuuspuutarha on kasvanut nykyiseen kokoonsa, jossa tarjolla on kautena 2021 noin sata sato-osuutta. Poikkeuskevään ja -kesän 2020 jälkeen toiminta jatkuu entistä monimuotoisempana sekä vakiopuutarhurin että viljelykollektiivin voimin.

Jatka lukemista ”Livonsaaren Osuuspuutarhan jäsenet ottivat viljelyn omiin käsiinsä”

Uudistavan viljelyn kautta sosiaaliseen uudistumiseen

Aamun aurinkoa Rekolan tilalla. Kuva: Henri Murto

Rekolan Puutarha & CSA kokoaa ihmisiä yhteisen ruoan ympärille jo kolmatta kesää yhdistämällä kumppanuusmaataloutta ja kannattavaa puutarhatuotantoa. Tarjolla on yhteisiä tapahtumia ja monipuolinen satolaatikko kasviksia. Puutarha on kehittänyt  vuosien saatossa viljelyään ja muuta toimintaansa nyt niin sujuvaksi, että yhteiseen toimintaan voidaan panostaa entisestään. Jatka lukemista ”Uudistavan viljelyn kautta sosiaaliseen uudistumiseen”