Tervetuloa julkistamaan kirjaa Suomen peruskouludynamiikasta

Suomalaisen peruskoulun menestystarina nojaa neljään peruspilariin – politiikkaan, hallintoon, perheiden luottamukseen ja luokkahuoneeseen. Peruskoulu on ollut lähes kyseenalaistamaton instituutio, mutta tällä hetkellä sen tasa-arvoisuutta nakerretaan sisältäpäin. Millaisissa sattumanvaraisissa historiallisissa tilanteissa ja tietoisissa päätöksissä nämä periaatteet syntyivät? Mikä tekee niistä hauraita ja uhanalaisia?

Tervetuloa Helsingin, Tampereen ja Turun yliopistojen sekä Åbo Akademin kirjan Dynamics in Basic Education Politics – Understanding and Explaining the Finnish Case julkistamistilaisuuteen keskiviikkona 7.6. klo 14-16.00 Athena-rakennuksen saliin 107 (Siltavuorenpenger 3A).

Kirjan ovat kirjoittaneet Turun ja Helsingin yliopistojen koulutussosiologian ja politiikan professori Hannu Simola, Tampereen yliopiston kasvatustieteen apulaisprofessori Jaakko Kauko, Helsingin yliopiston yliopistolehtori Janne Varjo ja tutkijatohtori Mira Kalalahti sekä Abo Akademin kasvatustieteen professori Fritjof Sahlström.

Tilaisuudessa kirjasta keskustelevat lisäksi VTM, kaupunginjohtaja emeritus, Simo Juva ja Helsingin yliopiston Koulutuksen Arviointikeskuksen erityisasiantuntija Sirkku Kupiainen.

Kirjaa voi tilata kustantajalta Routledge https://www.routledge.com/

Tilaisuuden ohjelma

14.00 Peruskoulun menestyksen selittää historia, sattuma ja suunnittelu apulaisprofessori Jaakko Kauko

14.25 Kommenttipuheenvuoro kaupunginjohtaja emeritus Simo Juva