Koulutuksen lupaukset ja koulutususko

Heikki Silvennoinen (TY), Mira Kalalahti (HY) & Janne Varjo (HY)

Kasvatustieteen päivät, Tampere 15.−16.11.2018

Väestön ja erityisesti nuorten ikäluokkien koulutususkon on osoitettu pysyvän korkealla oloissa, joissa koulutuksen lupaukset realisoituvat hyvinä jatkoopintopaikkoina, mielekkäinä työpaikkoina ja korkeana yhteiskunnallisena asemana. Koulutuksen lupaukset ja koulutususko -symposiumin esitykset haastavat käsitystä koulutuksesta yleisenä, yhteisenä ja jaettuna toiveiden tynnyrinä, josta riittää ammennettavaksi menestystä, osallisuutta tai jotain muuta kulloinkin tavoiteltaviksi katsottua asiaa. Ne myös kuvaavat, miten kiristyvän kilpailun oloissa joidenkin koulutususko on joutunut koetteille.

Symposiumin puheenvuorot syventävät syksyllä ilmestyvän Kasvatussosiologian vuosikirjan (vol. 2.) teemoja.

Symposiumin ohjelma

• Mitä koulutus lupaa? (Heikki Silvennoinen & Janne Varjo).
  • Yliopistojen yrittäjyyskasvatus eurooppalaisen tietotalouden palvelijana (Hanna Laalo, Heikki Kinnari & Heikki Silvennoinen).
  • Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutuksen lupaus (Tuomas Zacheus & Mira Kalalahti).
  • Koulutusyhteiskunnan reunamerkintöjä – Syrjäseuduilla asuvat nuoret ja koulutukseen hakeutuminen (Päivi Armila & Mari Käyhkö).
  • Koulutususkon rajoilla: koulutuksen julma lupaus vaikeimmin vammaisille opiskelijoille (Aarno Kauppila & Anna-Maija Niemi).