Kirjoittajakutsu: Yhteiskuntaluokat ja koulutus

Kirjoittajakutsu

Suomen kasvatustieteellisen seuran kasvatussosiologian SIG-ryhmä kutsuu tutkijoita tarjoamaan käsikirjoituksia Kasvatussosiologian neljänteen vuosikirjaan. Ensimmäinen numero, Tasa-arvon muuttuvat merkitykset, ilmestyi vuonna 2016 ja toinen, Koulutuksen lupaukset ja koulutususko, vuonna 2018. Kolmas vuosikirja Koulutuksen politiikat ja hallinnan muodot julkaistaan tänä vuonna.

Neljännen vuosikirjan teema on yhteiskuntaluokat ja koulutus. Teokseen kootaan Suomessa harjoitettavaa tutkimusta, jossa näkökulmana on yhteiskuntaluokan merkitys koulutuksessa. Palveleeko koulutusjärjestelmä tai sen jotkut osat johonkin tiettyyn yhteiskuntaluokkaan kuuluvia paremmin kuin jonkin toisen luokan jäseniä? Miten luokka-asemia uusinnetaan ja tuotetaan koulutuksen avulla 21. vuosisadalla? Miten luokka koetaan ja eletään koulutuksessa? Onko koulutuspolitiikalla luokkataustaa? Mikä on koulutuksen ja luokan välinen suhde esimerkiksi globalisaation, prekariaatin, populismin ja luovan luokan määrittämissä yhteiskunnallisissa oloissa?

Kirjassa ei sitouduta mihinkään tiettyyn luokkateoriaan, vaan kirjoittajilla on vapaat kädet esittää näkemyksiään luokkateorioista, yhteiskuntaluokan määrittelystä ja luokan vaikutuksesta koulutuksessa ja koulutukseen. Niin ikään erilaiset metodologiat ja tutkimusotteet kvalitatiivisesta kvantitatiiviseen ja mikrotason tarkasteluista makrotason näkökulmiin ovat yhtäläisesti tervetulleita. Kannustamme intersektionaalisiin tarkasteluihin: millaisia vaikutuksia esimerkiksi yhteiskuntaluokan, sukupuolen, asuinseudun, kulttuuritaustan ja etnisen ryhmän jäsenyyden yhteisvaikutus tuottaa nykypäivän koulutuksessa? Miten eri tekijät näkyvät yksilön habituksessa, tavoitteissa, näköaloissa, itsestäänselvyyksissä ja toiminnassa?

Niin ikään kriittinen keskustelu yhteiskuntaluokkien merkityksestä nyky-yhteiskunnassa on tervetullutta. Onko luokka ylipäätään enää relevantti näkökulma koulutustutkimuksessa? Koulutus on totuttu näkemään sosiologiassa yhteiskunnallisten rakenteiden ja luokka-asemien uusintajana sekä hierarkioiden legitimoijana, mutta onko koulutuksesta tullut pikemminkin vapauttaja, jonka avulla yksilöt voivat päästä irti luokkataustansa vaikutuksista? Onko juuri lähtökohtaeroja kompensoiva koulutus tie luokattomaan yhteiskuntaan?

Vuosikirjaan toivotaan 6000–7000 sanan mittaisia artikkeleita. Teksteiltä edellytetään korkeaa tieteellistä tasoa, ja käsikirjoitukset käyvät läpi vertaisarvioinnin. Kirjoittajia kutsutaan toimittamaan artikkelia koskeva abstrakti (noin 300 sanaa) 15.5.2021 mennessä. Toimituskunta valitsee julkaistavat artikkelit abstraktien perusteella toukokuun loppuun mennessä. Käsikirjoitukset pyydetään 1.11.2021 mennessä. Kirja on suunniteltu julkaistavaksi loppuvuodesta 2022. Artikkeleista ei makseta julkaisupalkkioita. Toimitettu teos julkaistaan JUFO-luokitetun kustantajan kirjana.

Abstraktit pyydetään toimittamaan sähköpostiosoitteeseen janne.varjo@helsinki.fi.

Vuosikirjan toimituskunta

Mira Kalalahti