Kurssikerta 1: Kuka? Mitä? Häh?

Joskus vuosia sitten olen viimeksi päivitellyt henkilökohtaista blogiani. Nyt ovat uudet tuulet ja asiatekstiäkin pitäisi saada kirjoitettua. Jännittävä muutama kuukausi siis tiedossa. Eli eipä muuta kuin tervetuloa paikkatiedon hankinta, analyysi sekä kartografia-blogiini!

Viime syksynä kävimme pikaisesti läpi MapInfoa TAK:ssa aka. tiedon hankinta, analyysi ja kartografiassa. Ensimmäisellä PAK-kerralla onneksi kertasimmekin vielä MapInfon käyttöä, sillä oli se päässyt joululoman aikana vaipumaan unholaan. Hetken hakuilun jälkeen pääsikin jo nopeasti asian ytimeen eli loputtomaan klikkailuun ja värien säätämiseen. Pääsimme harjoitukseksi väkertämään koropleettikartan Helsingin alueesta, joka valmistuikin suht helposti opastuksen avulla.

Ensimmäinen varsinainen tehtävämme oli luoda koropleettikartta (kuva1) valitsemastamme alueesta sekä siihen liitetystä datasta. Koropleettikarttani aineistoksi valitsin yli 65-vuotiaiden osuuden väestöstä ja alueeksi koko Suomen, jonka jaoin vielä kunnittain/kaupungeittain osiin. Päädyin valitsemaan tämän tutkimisaineiston sillä perusteella, että oma isoisäni asuu kaupungissa, jossa yli 65-vuotiaiden osuus asukkaista on korkea. Isoisän tulevaisuus eläkeläisvoittoisessa kunnassa huolettaa korkean huoltosuhteen vuoksi.

Valmis

(kuva1) Koropleettikartta yli 65-vuotiaiden osuudesta kunnittain. Klikkaa kuvaa isommaksi.

Mitä kartasta voi päätellä?

Kartalla voi huomata sen, kuinka ikääntyvää väestöä voi löytää kunnista ja kaupungeista, joissa havaitaan muuttotappiota. Nuoret muuttavat koulutuksen perässä suuriin kaupunkeihin. Suurien ikäluokkien vanheneminen aiheuttaa myös korkean yli 65-vuotiaiden osuuden kaupungeissa sekä kunnissa.

Tein koropleettikarttani ensin ja sitten huomasin, että oli tarkoituksena tehdä histogrammi, siitä miten aineistoni jakautuisi kaikkein järkevimmin. Vertasinkin omaa karttaani Maaritin sekä Johannan karttoihin samasta aiheesta, ja huomasin oman luokitukseni olevan vähän outo. Valitsemassani luokituksessa arvot eivät oikein pääse erottumaan toisistaan ja ryhmät ovat erikokoisia arvojen välillä. Pidän kuitenkin valitsemistani väreistä, vaikka huonon jakauman vuoksi sävyjä onkin vaikea erottaa toisistaan.

Mitä siis opin?

Sen ainakin, että kuuntele silloin kun ohjeistetaan äläkä väkerrä mitä sattuu innoistuksissasi MapInfoon sekä täten epähuomioiden kaiken ohjeistuksen tehtävänantoon. Opin myös uutta tästä vihatusta/rakastetusta(?) ja paljon käytetystä MapInfo-ohjelmasta. En vielä inhoa MapInfoa, kuten monet vanhemmat opiskelija kollegani.Yritetään pysyä kuitenkin positiivisena. Ja eikun seuraavaa karttaan ja seuraavaan postaukseen!

Tertsi tertsi!

 

Lähteet:

Mukala, M (2015). Ensimmäinen pak-tunti eli pakki aivan hukassa vielä. Pakkia kasaamassa.  <https://blogs.helsinki.fi/mmukala/2015/01/21/ensimmainen-pak-tunti-eli-pakki-aivan-hukassa-viela/> Luettu 28.1.2015

Pelkonen, J (2015). Tämmöinen aloitus. Johannan blogi.<https://blogs.helsinki.fi/jepelkon/2015/01/09/tammoinen-aloitus/> Luettu 28.1.2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *