Kuvasta kuvaan-tekniikka

Taidenäyttelyä voi työstää vaikkapa maalaamalla näkemästään kuvasta muistin varaisen  tai valokuvaan perustuvan kuvan. Tämä on taiteen vuorovaikutuksellisuutta: tällainen kuvasta tai kuvan osasta maalattu kuva kertoo siitä, mihin katsoja teoksessa kiinnittää huomionsa. Tärkeää on muistaa merkitä alkuperäisen teoksen tiedot kuvan yhteyteen.

Oppitunnilla harjoittelimme vesiväritekniikoita ja toteutimme kuvasta kuvaan -teoksen hiukan toisenlaisella tekniikalla: Kuvasta haettiin suuria linjoja. Nämä  luonnosteltiin paperille maalarinteipillä. Sitten kuvasta maalattiin oma näkemys teippien päälle. Lopuksi teipit poistettiin.

Venny Soldan-Brofeldt: Pojat luodolla, 1898. Alkuperäinen on kuvakortti.
Soldan-Brofeldtin ”Pojat luodolla” (1898) innoittama vesivärimaalaus, jossa tutkitaan viivoja, pisteitä, pintoja, syvyysvaikutelmaa, katseen kohdistumista, kontrasteja ja värien valintaa.

Analysoin seuraavassa Venny Soldan Brofeldtin Pojat luodolla (1898)  kuvasta-kuvaksi -tekniikalla tekemääni maalausta suhteessa alkuperäisteokseen, josta tehdystä kuvakortista otin kuvataidetunnilla valokuvan. Alkuperäisessä kuvassa katse kohdistuu pisteeseen: aurinkoon, joka paistaa horisontissa. Yritin erottaa kuvassani taivaan ja meren horisontaalisten ja vertikaalien viivojen avulla, mutta aurinkoni ei erotu yhtä hyvin kuin alkuperäisteoksessa. Brofeldt on luonut auringonpaistetta kuvaan värisävyin: auringon puoleiset sävyt ovat heleämpiä kuin varjon puoleiset. En onnistunut tässä yhtä hyvin, maalaukseni on kokonaisuutena varsin vaalea.  Alkuperäismaalauksessa aaltojen liikettä kuvaavat viivat. Myös paikallaan pysyvän kallion uurteet on kuvattu hyvin erottuvina viivoina. Etualan kalliopoukamassa vesi ei liiku vaan pysyy melkein paikoillaan. Tämä on kuvattu pienin kuopin, jotka on taitavasti varjostettu veden pinnalle.

Lopullinen versio Soldan Brofeldtin (1898) teoksesta Pojat luodolla.

Käytin varmasti paljon vähemmän aikaa oman versioni maalaamiseen kuin taiteilija. Vesiväreillä oli vaikea saada riittävän tumma värisävy meren aalloille ja varjopaikan kallioille. Hahmotin mielestäni aika hyvin perusmuotolinjat. Pojat etualalla onnistuivat hyvin.  Liika kritiikki ei kuitenkaan ole tarpeen. Kuten kuvaamataidonopettajani yläasteella sanoi, tärkeää on, että käden jälki näkyy työssä. Tämä on hyvä muistaa myös lasten töitä tarkastellessa. Parempi on iloita maalamisen ja värien riemusta kuin etsiä töistä virheitä. Tekniikan opetteluvaiheessa ei voi onnistua täydellisesti, ja kuvasta kuvaan tehty teos on aina jonkinlainen arvio alkuperisestä, ei sen kopio.

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *