7. Kurssikerta: Viimeistä viedään

Kurssin loppu on jo nurkan takana ja viimeiset kartatkin kasassa. Vielä kerran perjantai aamun iloksi päivä aloitettiin karttojen parissa. Viimeiseksi kartaksi saimme valita aiheen oman mielen mukaan. Ennakkoon oli etsittävä aineistot, joiden avulla pääsimme testaamaan kurssin aikana opittuja taitojamme MapInfon parissa.

Minulla oli moniakin aihe vaihtoehtoja, mutta yksi kerrallaan ne kariutuvat aineistojen puuttumiseen. Enkä ole ollut ainoa näiden ongelmien kanssa, sillä esimerkiksi Sirje Lappalainen (2016) törmäsi tehtävässä tilastojen puuttumiseen ja Mia Hyödyinmaa (2016) kieliongelmiin sekä sekaviin tilastoihin. Monenlaisia ongelmia voi siis tulla vastaan kun lähdetään etsimään aineistoja internetistä. Monesti pelotellaan internetin aiheuttavan tietojen hyökyaallon ja tarjoavan liikaakin vaihtoehtoja, mutta tällä kertaa tilanne oli toinen. On myös muistettava olla lähdekriittinen, sillä kuka vain voi keksiä tilastoja mistä vain ja etenkin jos alueesta tai aiheesta ei tiedä yhtään mitään, on syytä miettiä voiko tämä olla näin. Itse koin tärkeäksi löytää jonkin omasta mielestä kiinnostavan aiheen eikä vain tyytyä ”helppoihin” aineistoihin (joilla tarkoitan esimerkiksi tilastokeskuksen Suomen aineistoja; niitä on helppo ladata ja käyttää, mutta ovat jo sen verran pyöriteltyjä aiheita että ei itseäni tällä hetkellä inspiroi). Kuitenkin vihdoin löysin mielenkiintoista aineistoa, joita pääsin käsittelemään kartoiksi.

Aiheekseni tälle viimeiselle kurssikerralle valikoitui Formula ykkösten ihmeellinen maailma. Tietoa löytyi niin kuljettajista, radoista kuin voitoistakin (sekä paljon muusta sellaisesta mitä ei kartoille saa laitettua) ja näitä lähdin valtiokohtaisesti kuvaamaan.

Alunperin olisin halunnut havainnoida eroja valtioittain F1 faneista (tai tarkemmin tv katsojista), mutta mitään katsoja tilastoja ei ole mistään päin maailmaa saatavilla. Olisi ollut mielenkiintoista verrata esimerkiksi kuljettajien tai ratojen määrää valtiossa siihen kuinka paljon lajia seurataan. Mutta tällä kertaa täytyi tyytyä johonkin muuhun.

Formuloita pidetään rikkaiden ihmisten lajina, joten seuraavaksi vertailukohdaksi päätin havainnoida kartalla valtion BKT:n määrää suhteessa valtiosta tulevien kuskien määrään. Tämä teema pääsi kartallekin asti (kuva1).

f1_kulj

Kuva 1. F1 kuljettajien määrä valtioittain sekä valtioiden BKT

Ikäväkseni huomaan keskittymisen herpaantuneen tämän viikon karttoja tehdessä. Kuvassa 1 BKT on milljoonia yhdysvaltojen dollareita vuodelta 2014. Lisäksi mielekkäämpää olisi voinut olla ilmoittaa BKT asukasta kohden, mutta eipä sille enää mitään voi. Myös BKT:n luokitteluita olisi hieman voinut miettiä tarkemmin, jotta suuren BKT:n valtiot erottuisivat paremmin. Sen sijaan tietoinen valinta oli se, että BKT on vuodelta 2014, kun kuljettajien määrät taas vuodesta 1950 vuoteen 2015. Ajattelin, että nykyinen BKT kertoo myös silloisen BKTn olleen samoilla linjoilla (Tai ainakin toivoin näin)

Jotain hyvääkin tässä kartassa oli; löysin yhden hyvän puolen MapInfosta! Nimittäin liittäessäni hakemiani aineistoja (BKT ja F1 tilastot) karttapohjalle (jona päätiin käyttää teemassa 6 käytettyä maailman karttaa) jouduin vaihtelemaan valtioiden nimiä, jotta kaikki täsmäisivät ja tiedot löytäisivät paikoilleen. Haluaisinkin nyt kiittää MapInfoa siitä, että se antaa suoraan muuttaa ja kirjata aineistoihin tietoja vain klikkaamalla ruutua ja kirjoittamalla haluamansa asian siihen. Kyseiseen asiaan nimittäin tuskastuin juuri edellisenä päivänä ArcGissin kanssa, joten tämä oli mukava yllätys, sillä oletin MapInfon haluavan minun tehdä jotain monimutkaista ja tuskaista.

Sitten itse karttaan. Kartan puutteista huolimatta, F1 kuljettajia näyttäisi tulevan vain vauraista valtioista ja hyvin Eurooppa keskeisesti (pitäisikö näytellä yllättynyttä?). Paremmin luokiteltu BKT voisi kertoa hieman tarkemmin vaurauden ja kuljettajien määrän yhteydestä.

Koska kaikki tiedot olin jo kätevästi saanut MapInfon syövereihin, oli sieltä nopea pyöräyttää ulos vielä muutama muukin kartta teeman jatkoksi.

f1_radat_kulj

Kuva 2. F1 kuljettajat ja kilparadat valtioittain

Toinen maailman tasoinen karttani kuvaa valtioissa olevien F1 kilpailuissa käytettyjen ratojen määrää sekä valtiosta tulevien kuljettajien määrää. Lähinnä tarkoitukseni oli havainnoida ratojen ja kuljettajien yhteyttä, ja näyttäähän se suurimmaksi osaksi siltä, että ratoja on niissä maissa mistä ainakin joskus on joku kuljettaja kilpailuihin osallistunut.

Ja koska Eurooppa näyttää selvästi olevan Formula kuskien keskittymä, päätin vielä zoomata karttani kyseiselle alueella (kuva3).

europe_f1

Kuva 3. Euroopan F1 kuljettajien, ratojen ja maailmanmestaruuksien määrät valtioittain

Yhdistin tälle viimeiselle kartalleni pistetiedot kilparatojen sijainneista, kuljettajien määrästä valtioittain sekä voitetuista maailman mestaruuksista. Suuri kuljettajien määrä ei välttämättä johda useisiin maailman mestaruuksiin, sillä Suomessa on neljä maailmamestaruutta mutta alle 20 kuljettajaa (tarkemmin sanoen 8 kuljettajaa) kun Italiassa kuljettajia on aikojen saatossa ollut yli 50 (82), mutta maailmanmestaruuksia vain 3. Ja täytyypähän vielä kertoa teille Britannian huima kuljettajien lukumäärä joka on 143 (Toiseksi eniten kuljettajia on tullut Italiasta, josta ”vain” 82).

Ja menihän se hermo vielä kerran MapInfon kanssa kun yritin saada Eurooppaa aseteltua kehykseen ja saada vielä mittakaava kohdilleen. Kertaalle se meni jo kun tutkailin pylväiden mahdollisuutta karttani yhtenä esitystapana, mutta sen hylkäsin samantien, sillä MapInfon pylväät eivät vain kykene kanssani yhteistyöhön.

Ja koska olisi tylsää lopettaa karttojen esittely tähän, kokeilin vielä ohjeessa mainittua karttaa johon lisätään verkkolinkit. Tästä pääset tutkailemaan Euroopan karttaa (rullaa alaspäin, kartta löytyy jostain syystä sivun alalaidasta), joka esittää kuljettajien määrää valtioittain (Paitsi ettei siinä ole legendaa, joten värejä voi mallailla kuvan 3 kanssa) ja josta valtiota klikkaamatta pääsee selaamaan kyseisen valtion kuljettajia (ja koska luotamme niin Wikipediaan, päätin johdattaa teidät Wikipedian listauksiin kyseisistä kuljettajista).

Täytyy kyllä sanoa, että oli tuskallista saada viimeinen linkkikartta toimimaan blogisivustolla. Loppujen lopuksi ratkaisu kuitenkin löytyi (se oli yksi iso kirjain tiedostonimessä, jolloin linkitys ei kuvan ja sivuston välille onnistunut..) ja kartta on esillä. Törmäsiköhän kukaan muu tähän iso kirjain ongelmaan, sillä en itse ainakaan tajunnut lähteä etsimään ratkaisua tiedoston nimen isoista kirjaimista, varsinkaan kun en niihin mitään muutoksia ollut tehnyt missään vaiheessa projektia Jännittäviä asioita vooi näin tietokoneella ja verkossa tapahtua.

Eiköhän tässä olltu tarpeeksi karttoja viimeisen kerran kunniaksi. MapInfon kanssa työskentely luonnistuu jo nopeasti ja lähes ongelmitta eikä ainakaan tällä kertaa mitään oikeaa ongelmaa tai puutetta tullut vastaan. Visualisointi jonka kanssa aluksi oli ongelmia onnistuu yhä useammin ja useinpien nappien sijainti on joten kuten muistissa.  Vielä viime silauksia ja sitten blogin voikin merkitä jo valmiiksi

Lähteet:

Iha ite tein (2016) Lappalainen, S. luettu 7.3.2016 <https://blogs.helsinki.fi/sirjelap/2016/03/07/39/>

Viikko 7 – viimeinen kurssikerta (2016) Hyödynmaa, M. luettu 7.3.2016 <https://blogs.helsinki.fi/hymihymi/2016/03/04/viikko-7-viimeinen-kurssikerta/>

Aineistot:

F1-Ruutu (2016) Jani Rivinoja, luettu 29.2.2016 <http://janir.mbnet.fi/>

GDP Ranking (2015) The World Bank, luettu 29.2.2016 <http://data.worldbank.org/data-catalog/GDP-ranking-table>

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *