Kurssikerta 7

Viimeisellä kurssikerralla pääsimme testaamaan kurssilla opittuja taitoja itsenäisesti. Tehtävänä oli muodostaa kartta itse valitusta alueesta ja aiheesta. Tiedonhankinta piti siis tällä kertaa hoitaa täysin itse, jolloin oppi myös  etsimään erilaisia datalähteitä omatoimisesti. Itse valitsin kartan toteuttamistavaksi ensimmäisen vaihtoehdon, jossa muodostetaan karttasarja, jossa esitetään vähintään kahta muuttujaa per kartta.

Oman karttani muodostin maailmankartasta, johon hain dataa Our World in Data -sivustolta. Aiheekseni valitsin köyhyyden eri valtioissa sekä lukutaitoisten ihmisten määrän. Taustakartaksi hain shapefile-tiedoston maailmankartasta Open Data Soft -sivustolta.

Kuva 1. Lukutaitoisten ihmisten sekä köyhyysrajan alapuolella elävien ihmisten osuudet.

Kartasta (Kuva 1) nähdään, että lukutaitoisten ihmisten osuudella ja köyhyysrajan alapuolella elävien ihmisten osuudella on vaikutusta toisiinsa, sillä lähes kaikissa maissa, joissa on paljon köyhyysrajan alapuolella eläviä ihmisiä on myös vähemmän lukutaitoisia ihmisiä. Maissa, joissa on paljon köyhyyttä on usein muutenkin suuret luokkaerot ja paljon epätasa-arvoisuutta. Vähävaraisilla ihmisillä on myös  huonot mahdollisuudet kouluttautua, sillä kouluttautuminen vaatii paljon rahaa.

Tästä poikkeuksena on Uzbekistan ja Turkmenistan. Kummassakin näistä maista lukutaitoisia ihmisiä on lähes kaikki väestöstä, mutta silti köyhyysrajan alapuolella elävien ihmisten osuus on erittäin suuri. Köyhyysrajan alapuolella elävien ihmisten määrä ei siis aina riipu lukutaitoisten ihmisten osuudesta, vaikka nämä ovatkin maassa usein yleisiä samaan aikaan. Kummallakin on kuitenkin usein myös samat taustatekijät, jotka vaikuttavat sekä köyhyyteen että lukutaidottomuuteen. Esimerkiksi yleinen epätasa-arvoisuus ja huonot mahdollisuudet koulutukseen pitävät ihmiset köyhyyden kierteessä sukupolvesta toiseen ja samalla edistävät lukutaidottomuutta.

Itsenäisesti kartan tekeminen alusta loppuun asti kuulosti ensin hieman pelottavalta ajatukselta, mutta loppujen lopuksi kartan tekeminen sujui hyvin ja olen tyytyväinen saamaani lopputulokseen. Samaistun Julija Pylsyn tuntemuksiin, että kurssin aikana taidot ovat kehittyneet lähes huomaamatta ja oli mukava huomata kykenevänsä itsenäiseen kartantekoon jo hyvin. Kurssikerroilta on myös monien eri työkalujen lisäksi jäänyt käteen paremmat ongelmanratkaisutaidot, jolloin myös ongelmatilanteessa pystyy etenemään paremmin eikä yhdestä ongelmasta jää heti jumiin.

Lähteet:

Our World in Data. Literacy rate. https://ourworldindata.org/literacy Viitattu: 27.2.2024

Our World in Data. Share of population living in extreme poverty. https://ourworldindata.org/poverty Viitattu: 27.2.2024

Open Data Soft. World Administrative Boundaries – Countries and Territories. https://public.opendatasoft.com/explore/dataset/world-administrative-boundaries/export/ Viitattu: 27.2.2024

Pylsy, J. (2024). Viimeinen kurssikerta. Gis-blogi.  Viitattu: 18.3.2024

https://blogs.helsinki.fi/julijapy/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *