Tutkijaseminaariin, vaikka sitten Skypellä!

Ai se meidän laitoksen tutkijaseminaari? Ihan kiva joo, mutta eihän siellä kukaan oikeasti tajuu mitään tästä mun aiheesta.

Syksyn saapuu ja tutkijaseminaarit käynnistyvät. Samassa tutkijaseminaarissa kokoontuu usein väitöskirjantekijöitä, joiden aiheet eivät välttämättä ole kovin lähellä toisiaan. Erilaisuus rikastuttaa, totta, mutta joskus myös turhauttaa. Ne kiinnostavimmat aiheet ja ihmiset kun saattavat olla jossain muussa yliopistossa.

Langnetin kotisivuille pyritään saamaan tieto kaikista Suomen yliopistoissa pidettävistä kielentutkimuksen alan tutkijaseminaareista. Tutkijaseminaarilista kertoo, millaisia väitöskirjoja tällä hetkellä aktiivisesti tehdään.

Listan kautta toisistaan kiinnostuneet väitöskirjatutkijat eri puolilta Suomea ja eri oppiaineista löytävät toisensa jo ennen kuin ensimmäistäkään konferenssia on käyty tai artikkelia julkaistu.

Aktiivisesti toimivat paikalliset tutkijaseminaarit ovat tärkeä merkki myös ulospäin. Vaikka meillä juuri nyt ei ole varaa matkustaa valtakunnallisiin Langnet-seminaareihin, silti olemme tietoisia toistemme töistä. Olemme aidosti verkosto.

Hyvä väitöskirjatutkija, mieti, miten itse voit hyödyntää tietoa tutkijaseminaareista. Ehkä haluaisit kuunnella jotain kiinnostavaa esitelmää Skypen kautta? Ehkä löydät ihmisen, jonka toivoisit osallistuvan oman esitelmäsi kommentointiin?

Skype-yhteyden päästä seminaariin osallistuminen ei muuten yleensä ole kovin mutkikasta. Tarvitaan lähinnä läppäri, verkkoyhteys ja vähän hyvää tahtoa.

Verkostoitumiseen liittyen kannattaa mainostaa vielä Langnetin resurssipankkia. Resurssipankissa kaikki kielentutkijat, niin väitöskirjantekijät, väitelleet kuin ohjaajatkin voivat kertoa tutkimuksestaan.

Rohkeus kannattaa!