Langnetin uutiskirje lokakuussa 2016

Langnetissa tapahtuu! Langnet on entistä vahvemmin kaikkien suomalaisten ja Suomessa työtään tekevien kielentutkijoiden yhteisö. Langnetissa kohtaavat väitöskirjantekijät, väitelleet, ohjaajat ja emeritukset. Tässä kymmenen asiaa, jotka ainakin kannattaa huomata juuri nyt.

1) Löydä oma ryhmäsi – ja saa uutta virtaa työhösi. Syksyn aikana Langnetiin on perustettu jo kahdeksan uutta teemaryhmää, lisää on vielä tulossa. Ryhmien ympärillä on selvästi havaittavaa innostuneisuutta. Osa ryhmistä on jo suunnitellut hakeutuvansa Kielitieteen päiville pitämään työpajaa. Ryhmiin ovat tervetulleita kaikki kieliaineiden väitöskirjatutkijat (= jatko-opiskelijat), väitelleet, ohjaajat ja emeritukset. Lisätietoja tästä.

2) Huomaa uusi tapahtumakalenteri! Langnetin sivuilta löydät kielentutkijoiden oman tapahtumakalenterin. Kalenteriin toivotaan kielentutkijoita kiinnostavia Suomessa järjestettäviä tapahtumia niiden koosta riippumatta. Ilmoita järjestämäsi tapahtuman tiedot koordinaattorille. – Langnetin sivulta löytyy myös linkkejä muualla maailmassa oleviin kielentutkimuksen alan tapahtumakalentereihin

3) Sähköpostilistat yhdistyvät. Tavoitat suomalaiset ja Suomessa työtään tekevät kielentutkijat jatkossa helposti yhdestä osoitteesta: langnet-kaikki(at)helsinki.fi on kaikkien kielentutkijoiden yhteinen lista. Vanha Jyväskylästä ylläpidetty kitu-lista lakkaa olemasta syksyn 2016 aikana. Erityisesti tohtorikoulutukseen liittyviä asioita varten on langnet-opiskelijat(at)helsinki.fi. Listojen tiedot löydät tästä. – Huomaathan, että jyu.fi-loppuiset langnet-osoitteet lakkasivat toimimasta jo viime maaliskuussa.

4) Kursseja! Langnet-verkoston yliopistoissa on tarjolla useita väitöskirjatutkijalle sopivia kursseja. Etenkin verkkokurssit ovat helposti saavutettavia kaikille. Lisätietoja tästä.

5) Tutkijaseminaareja! Langnet-verkoston yliopistoissa järjestetään joka viikko useita tutkijaseminaareja. Katso, millaisia aiheita Langnetin piirissä tutkitaan juuri nyt. Jos et pääse paikan päälle seuraamaan sinua kiinnostavaa aihetta, ehdota seminaarin pitäjälle skype-yhteyttä. Lisätietoja tästä.

6) Resurssipankkiin voivat kaikki suomalaiset tai Suomessa työskentelevät kielentutkijat lisätä tietonsa. Resurssipankkiin pääset tästä. Näkökulma-palstalla voit sanoa sanottavasi kielentutkimukseen tai tutkijakoulutukseen liittyvistä asioista. Pääset palstalle tästä. Vertaistukea aina tarvitaan! Vai olisitko valmis antamaan sitä muille? Kielentutkijoiden tarinoita kerätään tänne.

7) Mitä tapahtuu vuonna 2017? Langnet osallistuu Jyväskylässä järjestettäville Kielitieteen päiville 18.–20.5.2017. Kielitieteen päivien järjestäjiltä pyydetään mahdollisuutta erillisen Langnet-seminaaripäivän järjestämiseksi keskiviikolle 17.5. Seminaaripäivän päätteeksi järjestetään Langnetin yhteinen kokous. Langnet varautuu järjestämään kesäkoulun Åbo Akademissa 14.–18.8.2017, toteutuminen riippuu säätiöiden rahoituspäätöksistä.

8) Kansainvälistä yhteistyötä: Langnet on vastannut alustavasti positiivisesti Viron ja Zürichin tutkijakoulujen yhteistyökyselyihin. – Yhteyksiä kannattaa käyttää hyväksi!

9) Keskusteluttaako? Facebookissa keskustelua käydään sekä Langnetin julkisella sivustolla että väitöskirjatutkijoiden suljetulla sivustolla. Molempia sivustoja hallinnoivat Langnetin väitöskirjatutkijoiden edustajat. Kielentutkijoilla on myös muita keskustelusivustoja, kuten Kielitiede-ryhmä. [Lisäys 24.10.2016] Käytössäsi on myös Kielipankin Foorumi, jonka kautta saat tarvittaessa neuvoja myös Kielipankin asiantuntijoilta.

10) Langnet in English? Osia Langnetin kotisivuista on käännetty talkoovoimin englanniksi, keskustelut ruotsintamisesta ovat käynnissä. Jos haluat osallistua käännöstalkoisiin, ota yhteyttä koordinaattoriin. Lue lisää Langnetin kielipolitiikasta tästä.