Tutkimusseminaari: Paikka

Itä-Suomen yliopisto, Kulttuuristen ja kielellisten kohtaamisten tutkijaseminaari

SCE-tohtoriohjelman kulttuurien ja kielten kohtaamisen teema-alue järjestää perjantaina 2.12.2016 tutkimusseminaarin teemalla “Paikka”. Mitä kaikkea paikka ja paikallisuus tai alueellisuus merkitsevät ja millä tavoin niitä voidaan lähestyä kielten, kääntämisen, kirjallisuuden tai kulttuurin tutkimuksessa? Millä tavoin paikka tai seutu käsitteellistetään humanistisissa tieteissä? Millaisia metodeja paikkaan ja paikallisuuteen liittyvien erilaisten tutkimuskysymysten ratkomisessa käytetään?

Tilaisuuden avaa englannin kielen ja kulttuurin professori Mikko Laitinen ja kutsupuhujina ovat suomen kielen nimistöntutkija, dosentti Terhi Ainiala (HY) sekä perinteentutkimuksen emeritusprofessori Seppo Knuuttila (UEF).

Ohjelma sisältää lisäksi humanististen tieteiden jatko-opiskelijoiden ja henkilökunnan lyhyitä puheenvuoroja paikan teemasta eri näkökulmista.

The programme for the seminar on Place on Fri 2 Dec, organized by the thematic area of cultural and linguistic encounters of the SCE doctoral programme, is now complete. The seminar will be conducted in Finnish, as this was all speakers’ language of choice.

Seminaarin ohjelma

Perjantaina 2.12. klo 9.00-13.10 salissa AG101

9.00-9.10 Avauspuheenvuoro: Mikko Laitinen
9.10-10.00 Terhi Ainiala: Koetut ja suunnitellut paikat ja paikallisuude
10.00-11.00 Jatko-opiskelijoiden ja henkilökunnan puheenvuoroja
Riitta Raatikainen: Valokuvan paikka
Laura Arantola: Kainuun murteiden paikkatarkoitteiset itsenäiset relatiivilauseet
Mari Syrjäläinen: Koti, hoidon paikka
Elina Ikonen: Monikielisyyttä yksikieliseksi mielletyssä paikassa – ruotsia Joensuussa 1800- luvun lopulla
Elina Hytönen-Ng: Ympäristösuhteen ja paikan luominen äänen kautta shamanistisissa rituaaleissa
11.00-11.30 Kahvitauko
11.30-12.20 Seppo Knuuttila: Mitä paikkaan tulee ja mitä paikasta lähtee. Loka- ja fokalisaatioiden tarkasteluja muutaman vuosikymmenen varrelta
12.20-13.10 Jatko-opiskelijoiden ja hlökunnan puheenvuoroja
Ulla-Riitta Mikkonen: “Uuden Maailman” käsite Fredrika Bremerin matkakirjassa Hemmet i Den Nya Världen
Riikka Iso-Ahola: Ajatuksia karjalan kielen ja karjalankielisen käännöskirjallisuuden paikasta Leeni van Tulder: Perinteentutkimuksellinen katse kuntaliitoksiin
Helka Riionheimo: Paikka, muisti ja kieli
13.10 Loppusanat

Seminaari on avoin koko SCE-tohtoriohjelmalle ja muulle henkilökunnalle.
Lisätietoja osoitteesta heli.paulasto@uef.fi.

Tervetuloa!

Ystävällisin terveisin tutkimusseminaarin koordinointiryhmän puolesta, Heli Paulasto Yliopistonlehtori, Englannin kieli ja kulttuuri