Onneksi oli käytäväkahvit!

12.9. käytäväkahvikeskustelujen ansiosta itseopiskelukursseihin liittyvät kuviot alkoivat hahmottua. Ihan vaan se miten kukakin hallinnoi hommaa, oli hyvä tietää.

Suuren osan ajasta käytimme Moodlen (vaihtuneiden mutta varsin kehittyneiden) toimintojen opiskeluun, kiitos Margit taas Moodle-klinikasta! Niin, tietäähän jokainen miten tehtävien ratkaisut saadaan näkymään vasta silloin, kun opiskelija on ne ensin itse tehnyt?

Itseopiskelukurssien luonnetta ajatellen pohdimme opiskelijan edistymistä, eli sitä miten joustavilla kursseilla varmistutaan siitä, että kurssisuoritukseen vaadittavat tehtävät tehtävät tulevat tehtyä, aiheet opiskeltua. Yksi vaihtoehto on ns. checklist. Moodlesta löytyy myös ”oma edistyminen ”- palkki.

Kyse on pitkälti kurssin vetäjän ohjaustaidoista ja opiskelijan motivaatiosta, yhteistyöstä. Eri asiat motivoivat eri opiskelijoita. Onkohan loppukoe se paras vaihtoehto kuitenkaan? Loppujen lopuksi, kursseilla edetään luottamusperiaatteella, kohti autonomista opiskelua.

One thought on “Onneksi oli käytäväkahvit!

  1. Kiitos Suville, Hannalle ja muille osallistujille mielenkiintoisesta kahvitteluhetkestä!

    Moodlessa on siis kiva kattaus työkaluja, jotka tukevat itseopiskelua ja itseopiskelukurssin luomista. Tällaisia ovat mm.

    – Automaattipalautteet esim. aukkotehtävissä tentti-aktiviteetilla, ks. https://docs.moodle.org/all/fi/Tentti

    – Voit rajata aineistoon pääsyn mm. aiemmista tehtävistä saatujen arvosanojen mukaan tai voit esimerkiksi julkistaa oikeat vastaukset opiskelijalle vasta kun hän on palauttanut tehtävänsä Rajoita pääsy-asetuksella

    – Suoritusten seuranta hyödyttää sekä opettajaa että opiskelijaa. Sen avulla opettaja voi seurata isonkin opiskelijajoukon etenemistä kurssilla näppärästi – automaattisesti! Myös opiskelijat voivat tehdä omia suoritettu-merkintojään Moodleen. Ks. https://docs.moodle.org/all/fi/Suoritusten_seuranta

    – Oppimispolkujen muodotaminen oppintuntiaktiviteetilla: voit luoda oppimateriaalin, joka koostuu sivuista jotka päätyvät sisältöä esim. monivalintakysymykseen tai yhdistämistehtävään. Jos opiskelija vastaa väärin, hän päätyy lisätietosivulle. Jos hän vastaa oikein, hän pääsee etenemään oppimispolulla. Oppitunti on opettajalle työläs rakentaa, mutta jos sen tekee kerralla kunnolla, se hyödyttää opiskelijoita pitkään. Ks. https://docs.moodle.org/all/fi/Oppitunti

    Tuleeko teille mieleen muita itseopiskelua tukevia työkaluja – Moodlessa tai sen ulkopuolella?

    Entä onko sinulla jo kokemuksia em. aktiviteeteista? Millaisia?

    Kiinnostuneena kyselee
    Margit

Leave a Reply