Kuudes kurssikerta

Hyii kun on hyytävää! Silti lähdimme ensimme keräämään kurssikerralla tarvitsemamme aineiston yhdessä muiden ryhmäläisten kanssa. Kiersimme parini Sanni Hannulan kanssa ulkona arvioimassa omavalinteisia paikkoja epicollet5 sovelluksen avulla. Kiersimme ympäri kampusta mielenkiintoisiin pisteisiin, joissa vastasimme kysymyksiin, kuten “kuinka turvalliseksi koet paikan?”, tai että “kuinka houkutteleva paikka on visuaalisesti?”. Lopulta latasimme vastaukset ryhmän yhteiseen projektiin, joihin koko vastausaineisto kerättiin. Olipa ulkona seikkailu sentään mukavaa vaihtelua tietokoneen tuijottamiseen, vaikka pakkasta olikin reilusti.

Takaisin rakkaassa Qgis- ohjelmassamme, jolla pystyimme avaamaan vastausaineiston ja avaamalla open street- kartan taustalle, pystyimme myös havainnoimaan pisteiden sijainnin. Lisäksi haimme googlelta API Keyn, jolla saamme käyttöömme qgis- ohjelmaan google mapsin oikean katukuvan.

Kurssikerran aineistona on tällä kertaa Helsingin yliopiston tuottama aineisto helsingin rakennuksista ja teistä sekä vesistöistä. Unohdimme juuri keräämämme pisteet, ja aloimme tuottamaan kartalle uusia pisteitä. Käyttämällä hyväksi katukuvaa, arvioimme korttelien kaupallisuutta 1-5. Saadut pisteet interpoloitiin.

Viimeinen työ tällä kertaa liittyi myös aineiston hakemiseen, ja sen muuttamiseen visuaaliseen muotoon. Kopioimme exceliin maanjäristysaineiston NCEDC:n sivuilta

Aineistoa piti käsitellä excelissä. Kaikki pisteet muutettiin pilkuiksi replace– toiminnolla, jotta ne eivät muuttuisi päivämääriksi. Sitten kaikki tiedostot siirrettiin omille saraikkeille ja tallensimme kaikki reilut 27 000 tulivuorta cvs. tiedostoon.

Lisäksi hain vielä 1500 maailman tulivuoren aineistoin NOAA:n sivuilta, kyseinen aineisto oli valmiiksi muokattu cvs. muotoon, ja sitä pystyi suoraan käyttämään

Lopuksi qgis avulla avasin kummatkin aineistot ja muokkasin niiden visuaalisuutta ja rakensin niistä kartan. Tarkoituksena oli saada jopa opetuskäyttöön kelpaava kartta. Alla kyseinen lopputulos, johon itse melko tyytyväinen.

Maanjäristykset&tulivuoret