Tulivuoria, maanjäristyksiä ja räntäsadetta

Kurssikerta 6

Tällä viikolla lähdettiin kävelylle, interpoloitiin ja tehtiin hasardikarttoja. Tehtävänä oli kuvitella itsensä opettajan asemaan ja tuottaa kolme karttaa, joita voisi käyttää opetuksen tukena. Aineiston teemana olivat hasardit, joista itse päädyin hyödyntämään tulivuori- ja maanjäristysaineistoja. Halusin havainnollistaa ilmiöitä tavalla, joka rohkaisisi pohtimaan niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä ja toisaalta maapallon toimintaa holistisena kokonaisuutena. Lukiossa itseäni eri asioiden syy- ja seuraussuhteiden hahmottamisessa helpotti se, että tarkastelin eri ilmiöitä kuvaavia karttoja vierekkäin ja pohdin niiden yhteyttä toisiinsa. Tuottamieni karttojen kanssa voisi siis hyödyntää esimerkiksi karttoja mannerlaattojen reunoista, muista vulkaanisista ilmiöitä tai vaikka väestön tiheydestä.

Kuva 1. Voimakkaiden maanjäristysten sijoittuminen maailmankartalla. (USGS, 2022)

Ensimmäisessä kartassa on kuvattu 2000-luvulla sattuneiden voimakkaiden (6–9 magnitudin) maanjäristysten sijoittumista maailmankartalla. Alkuperäinen tarkoitukseni oli lisätä samaan karttaan myös mannerlaattojen reunat mutten saanut sitä onnistumaan. Toisaalta jäin pohtimaan myös sitä, että ehkä tämän yhteyden oivaltaminen ilman valmista karttaa aiheesta voisi tuntua palkitsevammalta. Opetuksessa voisi kartan tulkitsemisen lisäksi pohtia esimerkiksi maanjäristysten seurantaa ja vaikutuksia tai vaikka maanjäristysten aiheuttaman riskin yhteyttä väestöntiheyteen, infrastruktuurin laatuun ja niin edelleen.

Kuva 2. Tyynenmeren tulirengas. (NOAA, 2022)

Seuraavassa kartassa kuvaan tulivuorten sijoittumista Tyynenmeren tulirenkaan alueella. Halusin keskittää kartan Tyynellemerelle, jotta tulivuorten rengasmainen sijoittuminen tulisi paremmin ilmi. Tämä onnistui kartan projektiota vaihtamalla. Tämänkin kartan rinnalla voisi tarkastella mannerlaattojen reunoja kuvaavaa karttaa ja pohtia esimerkiksi tulivuorten aiheuttamaa riskiä eri alueilla. Samalla voisi käsitellä myös muita vulkanismiin liittyviä ilmiöitä.

Kuva 3. Islannin Tulivuoret. (NOAA, 2022 )

Kiinnostavat esimerkit ovat tärkeä osa oppimista, ja vulkanismin kohdalla Islanti on ehdottomasti yksi niistä. Halusin tehdä kartan, joka esittelisi vulkanismia Islannin alueella, ja näin ollen siinä olisi ollut kiinnostavaa esittää myös muita vulkanismiin liittyviä ilmiöitä, kuten geysirejä ja kuumia lähteitä. Lisäksi olisin halunnut rajata kartalle ainoastaan aktiiviset tulivuoret, mutta se ei onnistunut aineistosta mitenkään järkevästi. Joka tapauksessa erilasten ilmiöiden lähestyminen kiinnostavien esimerkkien kautta on mielestäni hyvä keino oppia tai opettaa niistä. Kartan lisäksi opetuksessa voisi käyttää myös esimerkiksi kuvia ja videoita Islannin vulkanismista.

Lähdekritiikkiä painotetaan nykyään opetuksessa paljon, ja myös sitä voisi pohtia tuottamieni karttojen yhteydessä esimerkiksi siitä näkökulmasta, kuka aineiston on tuottanut ja voiko se näin ollen olla jotenkin vinoutunut. Esimerkiksi Taru Tornikoski havaitsi omissa kartoissaan, että tarkasteltaessa pienemmän magnitudin maanjäristyksiä havainnot painottuvat Yhdysvaltojen ja Kanadan alueelle. Syy tälle on varsin selkeä: datan kerääjä on Yhdysvaltojen geologinen tutkimuslaitos. Lähdekritiikki onkin hyvä pitää mielessä aina karttoja tarkasteltaessa tai niiden avulla opettaessa.

Myös erilaisia interaktiivisia kartta- ja paikkatietopalveluita voidaan hyödyntää nykyään laajasti opetuksessa. Tulivuoria ja viimeaikaisia maanjäristyksiä voi tarkastella esimerkiksi seuraavan karttapalvelun avulla: https://www.usgs.gov/programs/VHP.

Tuntuu, että QGIS toimi tällä viikolla viimeinkin niin kuin sen pitääkin. Hämmennyin ainoastaan siitä, ettei maailmankarttaan pystynyt (tietenkään) lisäämään mittakaavaa, vaan se vääntyi epämääräisen muotoiseksi niin yrittäessä. Muuten viikon tehtävät sujuivat varsin hyvin, eikä aineistojen tuomisessa QGIS:siin ollut juurikaan vaikeuksia. Sääolosuhteet kävelyllä käymiseen eivät tosin olleet erityisen otolliset.

 

Lähteet:

Taru Tornikoski (2022). Lumisia hasardeja. Geoinformatiikkaa tutkimassa. Lainattu 2.3.2022. Saatavilla: https://blogs.helsinki.fi/tornitar/2022/02/24/lumisia-hasardeja/

USGS, United States Geological Survey (2022). Earthquakes. Lainattu 25.3.2022. Saatavilla: https://earthquake.usgs.gov/earthquakes/search/

NOAA, National Oceanic and Atmospheric Administration (2022). Volcanoes. Lainattu 25.3.2022. Saatavilla: https://www.ngdc.noaa.gov/hazel/view/hazards/volcano/loc-search

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *