Toinen kurssikerta – Projektiot ja muotojen vääristyminen

Toinen kurssikerran aihe oli karttaprojektiot ja niiden vaikutus karttojen pinta-alalle. QGIS-ohjelmassa on melkein naurettava määrä eri vaihtoehtoja karttaprojektioita, ja viikon tehtävä oli tutustua ainakin pari erillisiä projektiosta. Tärkeintä oli saada selville miten Suomen muotoa tulisi vääristyä kuin vaihtaisi turvallista ETRS-TM35FIN:istä johonkin muuhun projektioon, ja kuinka suuri ero olisi.

Kuva 1. Mercatorin vääristymä Suomen muodosta.

Mercatorin lieriöprojektio on ehkä maailman eniten käytetty karttaprojektio, joka tunnetaan siitä että koko Afrikkan maanosa on samankokoinen kuin Grönlanti. Todellisuudessa jälkimmäinen on noin 14 kertaa pienempi. Muita erillisiä ominaisuuksia on että maapallon navat (90° N ja 90° S) eivät voida nähdä Mercator-kartalla. Koska Suomi on niin pohjoinen maa sen muoto on pääasiassa Lapissa hyvin erilainen verrattuna siihen miten useimmat ihmiset ajattelevat miltä se näyttää. Niistä kolmesta projektioista joita päätin kokeilla Mercatorilla  on selvästi suurin vääristymä.

Kuva 2. Pattersonin vääristymä Suomen muodosta.

Toinen projektio joka testasin oli Pattersonin karttaprojektio. Internetissä en ole löytänyt paljon tietoa tästä karttatyyppistä, paitsi että se on vähän samanlainen kun Mercator – molemmat ovat oikeakulmaiset lieriöprojektiot ¹.

Pattersonin projektio kuitenkin muuttaa muodot silleen että pohjoiset alueet eivät näyttäisi niin venytetyiltä kun Mercatorissa. Väärintyminen on myös puolet siitä verrattuna ensimmäiseen kuvaan.

Kuva 3. Robinsonin vääristymä Suomen muodosta.

Robinsonin karttaprojektio on minun oma suosikki. Mittakaavavirheet ovat pieniä ja maiden pinta-alat ovat suhteellisen lähellä sitä, miltä ne näyttävät todellisuudessa. Se ei ole parempi tai oikeampi kuin karttapallo, mutta sitten taas ei mikään karttaprojektio ole. Kuten kuva 3:lta näkyy, vääristymän arvot ovat pienin näistä kolmesta kartoista. Suomen muoto näyttää vieläkin vähän hassulta Robinsonin kartalla, ja se johtuu siitä että mitä lähemmäksi kumpaa tahansa napaa maamassa ole, sitä leveämpi ja lyhyempi se näytetään kartalla.

Jos vaan vertaa nämä kaikki kartat visuaalisesti toisilleen näyttäisi siten että Pattersonin projektio olisi se jossa muodolla ilmestyy suurin mittakaavavirhe. Kuva 2:en tummin väri edustaa arvo välillä 3,4 ja 3,7, mutta Kuva 1:ssä sama värin arvo on 7 ja 8,3:n välillä. Todelliset luvut eivät ole vain suurempia, vaan myös lukualue kasvaa merkittävästi. Tämä johtuu siitä että QGIS:in ohjelmistossa vain yksi kartta kerralla voidaan muokata. Sen päälle voi laittaa vaikka kuin paljon ”scratch layer”-iä, mutta kaksi tai useampi kartat vierekkäin ei voi tehdä. Sanoisin että tämä on suuri puute ohjelmassa, koska tällainen toiminto voisi joskus olla todella hyödyllinen.

Muiden tekemiin teemakarttoihin minun värit näyttävät vähän oudolta. Itse olisin halunnut että noi kaksi tumminta väriä olisi hieman vaaleampi, että kuntien rajat näkisivät myös Pohjois-Suomessa. Se mitä myöhemmin ajattelin oli että kaikissa kolmessa kartoissa Suomen muoto on jäänyt ETRS-TM35FIN-projektiossa. Olisi kiva nähdä miten kokoero esiintyy Suomen kartalle kun teemakartta muuttuu riippuen siitä, mitä projektiota verrataan TM35FIN:iin. Hyvä esimerkki tällaisesta kartasta löytyy Miia Mattilan blogista ².

VIITTAUKSET

¹ Patterson Cylindrical Projection: https://map-projections.net/patterson.php

² Miia Mattilan blogi – ”Pohdintaa projektioista”: https://blogs.helsinki.fi/mcmiia/