Seitsemäs (ja viimeinen) kurssikerta

Hihhulihei. Kurssi huipentui omaan työskentelyyn viimeisellä kurssikerralla. Aineiston sai valita itse, kuin myös aika vapaasti sen mitä sillä tekee. Tämä oli sekä kiva että rasittava juttu.

Aineistot

Kärsin aineiston takia tarpeettoman paljon. Meinasin ensin valita Yhdysvallat, joka jakautuu kivasti osavaltioihin, mutta päädyin ottamaan vain yksittäisen osavaltion – vanhan kunnon Kalifornian – joka jakautuu piirikuntiin. Huomasin, että erilaisten mahdollisten aineistojen runsaus on samaan aikaan hyvä että huono juttu. Toisaalta valinnanvaraa on paljon, mutta toisaalta sitä ei tiedä mitä valita.

Kiersin läpi erilaisia Yhdysvaltain valtion ylläpitämiä digitaalisia arkistoja tms., mm. USGS:n ScienceBase, data.gov ja California Open Data Portal, yrityksenäni löytää jotain innostavaa. Lopulta säädin U.S. Census Bureaun data.census.gov -sivustolla ihan liian pitkään aineistojen kanssa ja päädyin valitsemaan jonkun, ihan sama minkä, helposti karsittavissa olevan aineiston. Sivusto on helppokäyttöinen ja sieltä löytyy hyvinkin yksityiskohtaista dataa, mutta aineiston rajaus voisi kenties olla helpompaa.

Valitsemani U.S. Census Bureaun aineistot koskevat työllistymistä ja opiskelua. Karsin niitä koskemaan pääosin vain suoritettujen tutkintojen jakautumista aloittain ja koulutustasoa. Lisäksi käytin California Department of Technologyn (2019) aineistoa osavaltion piirikunnista. Huomiooni tuli valitsemaani aineistoani käsitellessä, että vaikka Kaliforniassa on 58 piirikuntaa, osasta ei jostain syystä ollut dataa.

Käyttämäni aineistot olivat laajempia kuin mitä tarvitsin, joten karsin niitä sekä itse U.S. Census Bureaun aineistopalvelussa että jälkikäteen Excelissä. Lisäksi laskeskelin aineistoon uusia sarakkeita, mm. prosenttiosuuksia. Aineiston käsittely vei tarpeettoman paljon aikaa. Hermoni olivat välillä kovilla erityisesti sen takia, että aineistoa ladattaessa tai muokatessa jossain vaiheessa lukujen viimeisiä nollia katosi useampi, joiden puuttumisen huomasin vasta visualisointivaiheessa, ja minun piti palata korjaamaan asiaa. Ei vissiin mikään kovin erikoinen ongelma, mutta oma osaamattomuus osaa ärsyttää.

En tiedä mitä aineistolähdettä Sini Saarela (2024) on blogissaan käyttänyt, mutta hän  mainitsee, että olisi ollut helpompaa ottaa aineisto Suomesta, koska aineisto olisi ollut helpompi löytää. Samaistun Sinin ajatukseen, koska sopivan ja kiinnostavan aineiston etsiminen ei-jo-esitellyiltä-sivustoilta vei itseltäkin jonkin verran aikaa, varsinkin kun olemme ehkä keskittyneet opinnoissamme Suomeen aika paljon. Samaan aikaan pidin aineistojen löytämisestä itse, koska se tarjosi mahdollisuuden laajentaa omaa osaamista oman kiinnostuksen mukaisesti.

Kaiken kaikkiaan oli ihan opettavaista ja kenties tulevaisuutta ajatellen ihan hyödyllistä koluta läpi oman maansa digitaalisia arkistoja ja hieman siinä sivussa tutustua tarjottuihin palveluihin ja käytäntöihin (tätä oli oikeastaan itselläni tarkoituksenakin tällä kurssikerralla). Aineiston kanssa leikkiessä oli välillä ikävä Artun valmiiksi annettuja aineistoja ja yksityiskohtaista opastusta, mutta toisaalta nautin myös luomisen tuskasta ja itse asioiden selvittämisen apua kysymättä tuomasta onnistumisen tunteesta.

Tuotokset

Kuva 1. Kalifornian työikäisten suosituimmat tutkintoalat ja koulutustaso (2022). Lähde: U.S. Census Bureau (2022a, 2022b), California Department of Technology (2019).

Ensimmäisessä kartassa (Kuva 1) kuvasin kunkin Kalifornian piirikunnan suosituimmat ensimmäisen tutkinnon alat. Lisäksi kartalla on kuvattu piirakkadiagrammina kunkin piirikunnan työikäisten (25-64 -vuotiaiden) koulutustaso (jako alemman kuin kandidaatin tutkinnon suorittaneiden ja kandidaatin tutkinnon tai ylemmän tutkinnon suorittaneiden kesken). Piirikunnat, joista ei ole dataa, on kuvattu harmailla viivoilla.

Kuvasta nähdään, että tiede ja tekniikka on suurimmassa osassa Kaliforniaa työikäisten suosituin ensimmäisen tutkinnon tutkintoala. San Francisco (keltaisella (Kuva 1)) on ainut piirikunta, jossa suosituin tutkintoala on kauppatieteet. Los Angelesissa yleisin on tieteeseen ja tekniikkaan liittyvät alat. Taiteet, humanistiset tieteet ja muut ovat paikoitellen yleisin tutkintoala.

Koulutustasona kandidaatintutkinto tai sitä korkeampi tutkinto on yleisempi lähellä San Franciscoa ja kandidaatintutkintoa matalampi tutkinto yleisempi kauempana San Franciscosta. Sama ilmiö toistuu Los Angelesin piirikunnan kohdalla. Koulutustaso on myös yleisesti hieman matalampi sisämaassa ja korkeampi rannikolla. Poikkeuksena tästä on Sacramenton ympäristö, jossa koulutustaso on korkeampi kuin yleisesti sisämaassa muuten.

Kalifornia on tunnettu mm. San Franciscon lahden ympäristössä ja erityisesti Piilaaksossa päämajailevista teknologiayrityksistä. Tämä saattanee ainakin osittain selittää tieteen ja tekniikan suosiota kautta osavaltion ja erityisesti San Franciscon lähettyvillä, jossa kyseisten suurten teknologiayhtiöiden työntekijöitä oletettavasti enemmän asuu. Suurten yritysten olemassaolo San Franciscossa selittänee osaltaan myös kauppatieteiden suosiota piirikunnassa. Sacramenton ympäristön korkeakouluttaneisuuden takana puolestaan lienee ainakin osavaltion pääkaupungin, Sacramenton, sijainti piirikunnassa. Los Angeles on myös suuri asutuskeskus ja tunnettu viihteestään, mikä saattanee ainakin osittain selittää lähialueen korkeamman koulutustason.

Kuva 2. Kandidaatintutkinnon suorittaneiden työikäisten osuus työikäisistä Kaliforniassa (2022). Lähde: U.S. Census Bureau (2022a, 2022b), California Department of Technology (2019).

Koska aihe oli oikeastaan ihan mielenkiintoinen ja voin, päädyin myös tekemään toisen kartan aiheen viereltä (Kuva 2). Siinä kuvasin kandidaatintutkinnon suorittaneiden prosentuaalista osuutta työikäisistä. Havainnot vastaavat ja vahvistavat jo ensimmäisestä kartasta saatua kuvaa tilanteesta; Sacramento ja Los Angeles löyhemmin mutta erityisesti San Francisco ovat eräänlaisia korkeammin koulutettujen keskittymiä. Myös Humboldt vaikuttaa olevan hieman ympäristöään korkeammin kouluttautunut.

Koska dataa puuttuu osasta piirikuntia, ei koko osavaltiosta saa täydellistä kuvaa. Olisi mielenkiintoista nähdä vastaavaa tietoa esimerkiksi Humboldtin pohjoispuolella olevasta Del Norten tai sen viereisen Siskiyoun piirikunnasta sekä sisimmästä Kalifornian sisämaasta (esim. Inyon, Monon ja Lassenin piirikunnista). Nämä ovat hieman vähemmän asuttua seutua, ja siellä luulisi olevan kenties hieman matalampi koulutustaso. Olisi myös voinut ottaa selvää, miksi dataa ei kaikista piirikunnista ole.

Karttoja tehdessä tulee itkettyä valintojen edessä, mikä on välillä rasittavaa. Tässä kartassa (kandidaatintutkinnoista) mietin esimerkiksi pitkään, otanko mukaan myös niiden piirikuntien nimet, joista ei ole dataa, mutta päätin kuitenkin nimetä vain ne joista on dataa, koska toisaalta kyseisen aineiston esittämisen kannalta en pitänyt datattomia piirikuntia nimistöineen täysin välttämättömänä tietona kartalla (päinvastoin; mielestäni se olisi tehnyt kartasta sekavamman ja vaikeamman tulkita). Toisaalta nimistön mukaan ottaminen voisi täydentää annettua kuvaa koko osavaltiosta ja hyödyttää esimerkiksi niitä kartan lukijoita, jotka haluaisivat paneutua aiheeseen lisää.

Itse pidän jälkimmäisestä kartasta enemmän. Se on visuaalisesti onnistuneempi ja selkeämpi. Siinä on myös piirikuntien nimet, joita en ensimmäiseen karttaan järkevästi saanut mukaan, koska piirakkadiagrammit veivät tilaa piirikuntien päältä.

Lopuksi

Kurssi oli sitten pääosin tässä, ilmeisesti. Koen oppineeni kurssilla paljon niin itse asiaa kuin epämääräistä nippelitietoa ja epämääräisempiä taitoja. Yhdessä kurssitovereiden kanssa työskenteleminen sekä vahvisti opittua että opetti yhteistyötaitoja ja vahvisti sosiaalisia suhteita. En myöskään enää stressaa sitä, kuka näitä postauksia lukee (hei vaan sinä siellä), joten kai kurssi opetti myös eräänlaista itsevarmuutta ja loi tiedeyhteisöä, ja/tai opetti olemaan välittämättä asioista (miten ikinä haluaakaan asian ilmaista).

Kadun eräitä asioita kurssilla. Olisin voinut tehdä asioita huolellisemmin, tarkemmin ja systemaattisemmalla otteella. Lisätehtävien enempi tekeminen olisi ollut hauskaa. Jos olisin jäänyt jumittamaan yksittäisiä asioita vähemmäksi aikaa, olisi niitäkin voinut ehtiä tehdä.

Muiden blogeja lukiessa on läpi kurssin ollut helppo tuntea olonsa pieneksi ja mitättömäksi. Toisaalta toisten blogit ovat myös tukeneet omaa oppimista ja käsitystä siitä, miten paljon itse pystyy tai haluaa panostaa. Eräät kurssitoverit (mm. Saara Torvi) ovat blogeissaan onnistuneet pitämään hyvän tasapainon pohdinnan ja tehdyn asian kuvailun kanssa, mikä on vaikuttanut toimivalta. Samoin olen ihaillut läpi kurssin mm. Laura Vitikan blogin tasokkuutta. Hyvistä blogeista olisi voinut kurssin aikana ottaa enemmän opikseen. Pitäisi vissiin pitää tällaiset asiat muistissa, niin ehkä oman työn ja oppimisen laatu silloin nousisi.

Lähteet

California Department of Technology. (2019.) CA Geographic Boundaries. California Open Data Portal. https://data.ca.gov/dataset/ca-geographic-boundaries

Saarela, S. (2024). Viimeistä viedään. Sinin GIS-matka. https://blogs.helsinki.fi/sinsaare/2024/02/28/viimeista-viedaan/

U.S. Census Bureau. (2022a). Employment Status. American Community Survey, ACS 1-Year Estimates Subject Tables, Table S2301. https://data.census.gov/table/ACSST1Y2022.S2301?t=Employment&g=040XX00US06$0500000&moe=false

U.S. Census Bureau. (2022b). Field of Bachelor’s Degree for First Major. American Community Survey, ACS 1-Year Estimates Subject Tables, Table S1502. https://data.census.gov/table/ACSST1Y2022.S1502?t=Educational%20Attainment&g=040XX00US06$0500000

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *