3 Vaikuttavuustutkimus (RCT)

RCT-vaihe – kuvaus ja arviointi:

  • Millainen on Let’s Move It -ryvässatunnaistetun vaikuttavuustutkimuksen tutkimusasetelma?
    • Hankonen, N., Heino, M., Araujo-Soares, V., Sniehotta, F.F., Sund, R., Vasankari, T., Absetz, P., Borodulin, K., Uutela, A., Lintunen, T., & Haukkala, A. (2016). “Let’s Move It” – a school-based multilevel intervention to increase physical activity and reduce sedentary behaviour among older adolescents in vocational secondary schools: Study protocol for a cluster-randomized trial. BMC Public Health, 16 (1),
      451.

      Linkit: [ResearchGate] [Julkaisun kotisivu].
      ………………………………………………………………………………………
      ………………………………………………………………………………………

  • Tekeillä olevat tai arvioitavana olevat tutkimukset

    • Hankonen, Vasankari, Haukkala, et al. (2018). Effects of the Let’s Move It intervention on physical activity and sedentary behaviour among vocational school students: A cluster-randomised trial. Valmisteilla. Lähetys lehteen: 03/2018
      • Pääkysymys: Onko LMI-interventio vaikuttava istumisen vähentämiseksi ja vähän liikkuvien opiskelijoiden liikunnan lisäämiseksi?
        ………………………………………………………………………………………
    • Heino, Haukkala, Sund, et al. (2018). Baseline characteristics of participants of the cluster-randomised  trial evaluating the Let’s Move It intervention to increase physical activity and decrease sedentary behaviour in older adolescents: Demonstrating opportunities of visualisation and network analysis. Valmisteilla
      • Päätavoite: Kuvata LMI-tutkimukseen osallistuneiden 1165 opiskelijan tilanne (esim. liikunnan määrä, motivaation lähtötaso) lähtömittauksessa, sekä demonstroida uusien visualisointimenetelmien sekä verkostoanalyysin mahdollisuuksia perus-aineiston kuvaamisessa.
        ………………………………………………………………………………………
    • Heino, Knittle, Vasankari, Haukkala, Hankonen (2018). Simple and rationale-providing SMS reminders to promote accelerometer use: A partially randomised controlled trial comparing persuasive messages. Valmisteilla.
      •  Pääkysymys: Lisäävätkö tekstiviestimuistutuksissa annetut perustelut liikemittarin pitoaikaa verrattuna lyhyisiin muistutuksiin?
      • Keskeiset tulokset: Toisin kuin suostuttelututkimuksessa aiemmin julkaistuissa kokeissa, tässä viestien sisältö ei merkittävästi vaikuttanut liikemittarin pitoon.
        ………………………………………………………………………………………
    • Köykkä, Absetz, Araujo-Soares, Sniehotta, Knittle, Hankonen (2018). Combining the reasoned action approach and habit formation to reduce sitting time in classrooms: Outcome and process evaluation of the Let’s Move It teacher intervention. Arvioitavana lehdessä Journal of Experimental Social Psychology.
      ………………………………………………………………………………………
    • Kostamo, Jallinoja, Hankonen et al. (2018). What inspires youth to take up physical activity? Critical incident analysis of student interviews in the context of the intervention trial ‘Let’s Move It’. Valmisteilla. Lähetys lehteen: 03/2018
      • Päätavoite: Ymmärtää, mitkä Let’s Move It -intervention osat tai piirteet toimivat erityisen tärkeinä havahduttajina tai oivalluksen aiheuttajina liikunnan tai liikuntaan suhtautumisen muuttamiseksi nuorten itsensä kertoman mukaan.
    • Mechanisms of impact (registered hypotheses at: https://osf.io/d25ev/)
      ………………………………………………………………………………………
    • Useita gradututkimuksia:

      • Hagman Noora (2017)
        • Päätavoite: Ymmärtää, mitkä tekijät opettajien näkökulmasta helpottivat ja mitkä vaikeuttivat istumisen vähentämisen toteuttamista luokissa
    • Köykkä Katariina (2017)
      • Päätavoite: Testata tottumusten muodostamisprosesseja opettaja-interventiossa
    • Heiskanen Nella
    • Nelimarkka Anni
      • Lisäksi muitakin pro graduja, jotka hyödyntävät aineistoa

Let's Move It –tutkimushanke