Rikosprosentti ja koulutusaste Euroopassa

Seitsemännen kurssikerran tehtävänä oli tuottaa tähän asti opittujen asioiden avulla vapaavalintainen kartta. Mietin pitkään, mitä muuttujia halusin kartallani esittää ja halusinko tehdä luonnonmaantieteellisen vai ihmismaantieteellisen kartan. Lopulta päädyin siihen, että halusin esittää rikollisuuttaa eri alueilla. Ajattelin aluksi, että olisin tutkinut rikollisuutta Saksan eri osavaltioissa, mutta minulla oli todella suuria ongelmia löytää pohjatiedosto, jossa olisi ollut esillä osavaltiojako. Jonkin aikaa tämän kanssa kamppailtuani päädyin siihen, että teen kartan sittenkin Suomesta maakuntajaolla. Tämä kuitenkin tuntui jotenkin turhan helpota aiheelta ja lopulta päädyin siihen, että aion vertailla rikollisuutta eri Euroopan valtioiden välillä.

Yritin etsiä aineistoa Euroopan valtiorajoista, mutta en löytänyt aineistoa, joka olisi kattanut pelkästään Euroopan. Emilian blogista Emilian Gis-Blogi sain idean siihen, että lataan koko maailman valtiot ja rajaan siitä haluamani alueen. Emilialla oli ollut sama ongelma aineiston kanssa, ja hän oli päätynyt tähän ratkaisuun. Tämän aineiston löysin Natural Earth palvelusta pienen säätämisen jälkeen.

Seuraavaksi lähdin etsimään esitettäviä muuttujia. Kartassani on näkyvissä kaksi eri muuttujaa: ympyrädiagrammi, josta näkyy valtion koulutusasteet, sekä alla oleva teemakartta, jossa on näkyvissä rikosprosentti väkilukuun suhteutettuna. Aineistot näihin löysin Eurostat palvelusta. Aineistot olivat yllättävän helppoja käyttää, kunhan ymmärsin mitä olin etsimässä. Käyttämäni aineistot olivat Suspects and offenders by citizenship, Population on 1 January sekä Population by educational attainment level, sex and age (%) – main indicators. Kaikki valitsemani aineistot olivat vuodelta 2018. Valitsin vuoden 2018, koska ajattelin sen kuvaavan normitilannetta parhaiten niin, että nykyinen koronatilanne ei vaikuta tilastoihin.

Kuva 1: Rikollisuusprosentti ja koulutusaste osassa Euroopan valtioista.

Ympyrädiagrammeissa on esitetty valtioiden koulutusasteet. Tähän käytetty tiedosto oli Population by educational attainment level, sex and age (%) – main indicators, joka esitti koulutusasteen eri numeroilla. Luvut olivat jo valmiiksi prosentteina, joten minun tarvitsi vain tuoda tiedot QGIS:iin ja yhdistää ne pohjakartan kanssa samaan tietokantaan. Yhdistämisen kanssa minulla oli pieniä ongelmia, sillä en aluksi tajunnut, että minun piti tuoda kaikki kolme muuttujaa omina tietokantoinaan, jotta saan kaikki niistä näkymään. Pienen säätämisen ja atribuuttitaulukon tutkimisen jälkeen ymmärsin ongelman ja sain sen korjattua.

Pohjakartassa on nähtävissä rikollisuusprosentti. Tämän sain näkyviin jakamalla valtiossa annettujen tuomioiden määrän valtion asukkailla. Tämä oli hieman ongelmallista, sillä en aluksi saanut millään laskutoimitusta suorittumaan. Päättelin tämän johtuneen siitä, että ohjelma ymmärsit tiedostot tekstiaineistoina eikä numeroina. Sain pienellä avulla aineistot muutettua numeromuotoon, minkä jälkeen laskutoimitus onnistui mutkatta.

Kartasta huomaa, että osassa valtioissa ei ole näkyvissä dataa. Tämä johtuu siitä, että osaan valtioista ei löytynyt dataa tai data ei yhdistynyt. Jouduin yhdistämään tietokantoja nimien perusteella, koska se oli ainut yhteinen muuttuja. Tämä johti siihen, että yhdistäminen saattoi kadottaa osan tiedosta tässä vaiheessa esimerkiksi eri kirjoitusasun takia.

Tämän kerran tehtävä oli todella kiva tehdä. Oli todella palkitsevaa huomata, että vapaavalintaisen kartan tekeminen oikeasti onnistui ilman suurempia ongelmia. Tämän kurssin alussa en osannut käyttää QGIS ohjelmaa lähes ollenkaan muistan, että kun käytimme sitä kurssilla 104 olin sitä mieltä, että ohjelman käyttäminen oli todella vaikeaa ja turhaannuttavaa. Tämän kurssin jälkeen koen järjestelmän käytön huomattavasti helpommaksi ja pystyn jopa ratkaisemaan erilaisia syntyviä ongelmia. Kaiken kaikkiaan koen oppineeni todella paljon tällä kurssilla.

Lähteet:

Natural Earth https://www.naturalearthdata.com/