Erik Bruunin näyttely Viikin Infokeskus Koronassa

This post is also available in: englanti

Viikin Infokeskus Koronan tiloissa on näyttely, jossa on esillä graafikko Erik Bruunin yli 60 vuoden aikana syntynyttä tuotantoa.

Erik Bruun on suunnitellut yli 500 julistetta, kymmeniä postimerkkejä, esitteitä, kirjanomistajamerkkejä, seteleitä, yritys- ja yhdistysmerkkejä sekä julkaisujen taittoja. Eri elämänalueille liittyviä keksintöjä ja luovia ideoita on syntynyt sekä graafisen suunnittelutyöhön liittyen että niiden ohessa.

1950- ja 1960-luvun julisteissa on monia sellaisia helposti Bruunin kädenjäljeksi tunnistettavia töitä, jotka vieläkin ovat syöpyneenä katselijan kuvatajuntaan. Sellaisia ovat muun muassa Veikkauksen, Havin, Jaffan, Stepin, Vipin ja Hyvonin julisteet. Tänä päivänä Jaffa-julisteiden aihelmat sopivat ajattomuudessaan vaikkapa verhokankaaksi.

Matkailu-, kaupunki- ja kulttuuriteemojen lisäksi luonnolla on ollut tärkeä osa Bruunin tuotannossa. Eläinaiheista klassikoiksi on noussut erityisesti Saimaan norppa (1974), josta sittemmin tuli myös Suomen Luonnonsuojeluliiton tunnus. Luonnon lukemattomat yksityiskohdat ovat siirtyneet tarkasti mutta uudenlaisin variaatioin esimerkiksi postimerkkeihin sekä julistesarjoihin Flora Fennica ja Forest Finland.

Erik Bruunin ansiokkaasta urasta kertovat muun muassa menestyminen monissa kotimaisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa sekä vuosikymmenten aikana myönnetyt tunnustukset. Sellaisia ovat muun muassa professorin arvonimi (1989), Grafian Platinahuippu (1999), Taideteollisen korkeakoulun kunniatohtori (2001), Suomi-palkinto (2004), Pro Finlandia –mitali (2007), Luonnotar-palkinto (2011) sekä Helsingin kaupungin muotoilupalkinto (2012).

Näyttelyssä mukana ovat Viikin kampuskirjasto sekä Helsingin kaupunginkirjasto. Näyttelyä on tukenut Suomen Kulttuurirahasto.

Näyttely Viikin Infokeskus Koronassa 24.1.-27.3.2013

Viikinkaari 11