Eduskunnan kirjasto kouluttaa kansalaisinfossa

This post is also available in: englanti ruotsi

Tervetuloa Eduskunnan kirjaston koulutuksiin!
Paikka: Kansalaisinfo, Pikkuparlamentti,  Arkadiankatu 3, Helsinki

tiistai 21.1.2014 klo 9–10.30
Eduskunnan kirjaston ja arkiston palvelut
Koulutus perehdyttää Eduskunnan kirjaston ja Eduskunnan arkiston toimintaan, palveluihin, kokoelmiin ja aineistoihin. Tarkastelemme kirjaston palveluja niiden satavuotisen avoimuuden kautta. Arkiston osuudessa esittelemme arkiston aineistot ja niiden saatavuuden erityispiirteet. Lisätietoja koulutuksesta antaa informaatikko Päivi Erkkilä, puh. 09 432 3421 tai s-posti etunimi.sukunimi@eduskunta.fi.

tiistai 28.1.2014 klo 9–10.30
Johdatusta eduskuntatyöhön ja -puheeseen
Koulutuksessa perehdytään kansanedustajien työhön ja eduskuntaretoriikkaan. Kouluttajat käyttävät aineistonaan mm. kansanedustajien kertomuksia omasta työstään ja täysistunnoissa pidettyjä puheenvuoroja. Tarkoituksena on tuoda esille eduskuntatyön ja -retoriikan ainutlaatuisia erityispiirteitä. Lisätietoja koulutuksesta antaa johtava tietoasiantuntija Timo Turja, puh. 09 432 3403 tai s-posti etunimi.sukunimi@eduskunta.fi.

tiistai 4.2.2014 klo 9–10.30
Valtiopäiväasiat ja -asiakirjat verkossa
Koulutuksessa esittelemme eduskunnan verkkosivuston Valtiopäiväasiat ja -asiakirjat -hakupalvelua ja käymme läpi perushaut valtiopäiväasioiden, niiden käsittelytietojen ja niihin liittyvien asiakirjojen ja äänestystulosten löytämiseksi. Lisäksi tutustutaan kansanedustajien valtiopäivätoimia ja -puheita koskeviin hakuihin. Lisätietoja koulutuksesta antaa johtava tietoasiantuntija Kristiina Hakala, puh. 09 432 3471 tai s-posti etunimi.sukunimi@eduskunta.fi.

tiistai 11.2.2014 klo 9–10.30
Finlex ja muut säädöslähteet
Koulutuksessa esittelemme kuinka kansalliset lait, asetukset ja muut säädökset löytyvät maksuttomasta, syksyllä 2012 uudistuneesta Finlex-tietopankista. Koulutuksen aluksi käsittelemme lyhyesti oikeusjärjestystä ja normihierarkiaa sekä painettuja säädöslähteitä. Käymme läpi myös eduskunnan verkkosivujen ja Finlexin keskinäisen linkityksen. Lopuksi tutustumme kaupallisiin oikeudellisiin verkkopalveluihin Edilexiin, Suomenlaki.comiin ja Sanoma Pro Fokukseen. Lisätietoja koulutuksesta antaa tietoasiantuntija Marja Autio puh. 09 432 3461 tai s-posti etunimi.sukunimi@eduskunta.fi.

tiistai 18.2.2014 klo 9–10.30
Oikeuskirjallisuus
Koulutuksessa esitellään Eduskunnan kirjaston oikeudellista kokoelmaa, sen painotuksia ja kattavuutta sekä sitä, miten oikeuskirjallisuus löytyy Selma-kokoelmatietokannasta ja muista kirjaston verkkopalveluista. Koulutuksen tarkoitus on antaa vastaukset kysymyksiin: Millaista oikeuskirjallisuutta Eduskunnan kirjaston kokoelmissa on? Kuinka löydän parhaiten tarvitsemani aineiston? Onko sähköistä aineistoa ja missä voin sitä käyttää? Lisätietoja koulutuksesta antaa tietoasiantuntija Mirja Pakarinen, puh. 09 432 3434 tai s-posti etunimi.sukunimi@eduskunta.fi.

tiistai 25.2.2014 klo 9–10.30
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ja sen HUDOC-tietokanta
Koulutuksessa esitellään lyhyesti Euroopan neuvoston yhteydessä toimivaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuinta. Koulutuksen pääpaino on uudistetun HUDOC-tietokannan hakumahdollisuuksissa. Lisätietoja koulutuksesta antaa tietoasiantuntija Marja Autio, puh. 09 432 3461 tai s-posti etunimi.sukunimi@eduskunta.fi.

tiistai 4.3.2014 klo 9–10.30
YK-aineistot verkossa
Koulutuksessa tutustutaan YK-tiedonlähteisiin. Esittelemme Yhdistyneiden kansakuntien päätoimielinten verkkosivuja sekä poimintoja keskeisistä YK-tietokannoista. Lisätietoja koulutuksesta antaa tietoasiantuntija Sari Koski, puh. 09 432 4493 tai s-posti etunimi.sukunimi@eduskunta.fi.

tiistai 11.3.2014 klo 9–10.30
Euroopan unionin säädökset ja oikeuskäytäntö verkossa
Koulutuksessa esitellään EU:n säädösten ja oikeuskäytännön sähköiset tiedonlähteet. Koulutuksen pääpaino on Eurooppa-palvelimen EUR-Lex-tietopankissa. EUR-Lexin rakenteen ja sen eri osien esittelyn jälkeen opastamme säädösten ja oikeuskäytännön hakua hakuesimerkkien avulla.  Esittelemme koulutuksessa myös EU-tuomioistuimen CURIA-verkkopalvelua. Lopuksi tutustutaan kotimaisten oikeudellisten palvelujen, kuten Finlex, Edilex ja suomenlaki.com hyödyntämiseen EU-säädösten ja -oikeuskäytännön haussa.  Lisätietoja koulutuksesta antaa johtava tietoasiantuntija Erika Bergström, puh. 09 432 3402 tai s-posti etunimi.sukunimi@eduskunta.fi.

tiistai 18.3.2014 klo 9–10.30
Euroopan parlamentin tiedonlähteet
Koulutuksessa perehdytään Euroopan parlamentin tiedonlähteisiin. Käsittelemme EU:n lainsäädäntöprosessia erityisesti Euroopan parlamentin kannalta ja näytämme, miten seurata prosessin etenemistä OEIL-tietokannan avulla. Esittelemme myös Euroopan parlamentin asiakirjatyypit, valiokunnat, Euroopan parlamentin parlamenttiryhmät sekä Euroopan parlamentin jäsenten toimintaa. Lisätietoja koulutuksesta antaa tietoasiantuntija Tommi Peuhkurinen, puh. 09 432 3465 tai s-posti etunimi.sukunimi@eduskunta.fi.

Koulutustilassa ei ole asiakastietokoneita.

Ilmoittaudu koulutuksiin Eduskunnan kirjaston verkkosivuilta löytyvällä verkkolomakkeella.

Lisätietoja kirjaston järjestämistä koulutuksista antaa tietoasiantuntija Sirkka-Liisa Korkeila, puh. 09 432  3441 tai sähköpostitse etunimi.sukunimi@eduskunta.fi

Tervetuloa Eduskunnan kirjaston koulutuksiin!