Kuukausi avajaisiin

Elokuun alkaessa kirjaston suljettujen ovien sisäpuolella on ollut sekä hiljaista että hälyisää.  Henkilökunnasta suurin osa on viettänyt ansaittua kesälomaa. Pop-up -kirjastoa ylläpitävät ja vähitellen myös lomiltaan palailijat ovat seuranneet toisen kerroksen töiden etenemistä. Porauksia on ollut vähän väliä, ja aina välillä toisen kerroksen lattiaan puhkaistusta aukosta on pilkistänyt rakennustyöläisen pää.

Alemman kerroksen hyllyillä on Minervassa kesäänsä viettäneitä kurssikirjoja lukuun ottamatta kirjoja, mutta paljon viimeisteltävää on jäljellä elokuulle.

IMAG1862
Kirjaston sisäänkäynti ei syyskuussa näytä ihan tältä.

4 Replies to “Kuukausi avajaisiin”

1. Moi,

Onko totta, että odotettua 24h lukusalia ei tulekkaan?
    Olisiko mahdollista järjestää lukusali, joka on auki physicumin aukioloajan edes? (745- 1945 tai jotai sinnepäin)

2. Hei,

Kiitokset kysymyksestäsi!

Mainitsemasi 24h -lukusali oli pitkään mukana suunnitelmissa, mutta päädyimme lopulta siihen, ettei sitä toteuteta. Matkan varrella kirjasto joutui luopumaan osasta tilojaan koko kampusta ja yliopistoa koskevien tilasäästöjen vuoksi. Se, miksi päädyimme jättämään suunnitelmista pois nimenomaan 24h -lukusalin, johtui ehkä eniten siitä, että yliopiston Tila- ja kiinteistöosasto ei enää suosi ympärivuorokautisesti ylläpidettäviä tiloja niiden matalan käyttöasteen vuoksi.

Käyttöaste 24h-tiloissa onkin nimenomaan öisin suorastaan olematon, mutta kirjaston aukioloaikojen ulkopuolella on muutakin kuin yöaikaa.

Näin ollen ehdotuksesi lukusalikäytön laajentamisesta kattamaan koko Physicumin aukioloaikoja on erinomainen. Vastaavanlaista kokeiltiinkin viime syksynä ja kokemukset olivat rohkaisevia. Pyrimme viemään asiaa eteenpäin.

Antti Virrankoski
    Palvelupäällikkö / Kumpulan kampuskirjasto

3. Miksi lukusalin edes pitää olla pelkästään kirjaston yhteydessä? Suurin osa kuitenkin lukee omaa materiaalia, jonka tuo mukanaan. Silloin ei ole tarvetta istua kirjahyllyjen keskellä lainaajien joukossa häiriintymässä jatkuvasta liikenteestä selän takana.

Avokonttoriajattelu ei toimi tässäkään asiassa.

1. Hyvä kommentti!

Kirjastoon tulee myös oma “hiljainen lukusali”, joka on varattu ainoastaan hiljaiselle työskentelylle, eikä siellä ole ylimääräistä trafiikkia. Tämä tila saataneen käyttöön lokakuun alusta.

Antti Virrankoski

Comments are closed.