Pääkirjastomme Kaisa-talo kisaa Arkkitehtuurin Finlandiasta

This post is also available in: englanti

Suomen Arkkitehtiliitto SAFA myöntää Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon tänä syksynä ensimmäistä kertaa. Esiraadin valitsemat neljä palkintoehdokasta ovat Serlachius-museo Göstan paviljonki Mäntässä, Helsingin yliopiston pääkirjasto Kaisa-talo, Puolan juutalaisten historian museo Varsovassa sekä Seinäjoen pääkirjasto Apila.

Kaisa-talo on Helsingin yliopiston pääkirjasto, jossa sijaitsevat humanistiset, oikeustieteelliset, teologiset ja valtiotieteelliset kokoelmat. Kirjasto avautui yleisölle syyskuussa 2012 osana World Design Capital Helsinki 2012 vuotta.

Rakennuksen on suunnitellut Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy. Esiraati arvioi, että kirjasto onnistuu vaikeassa tehtävässään hienosti: se on yhtä aikaa merkkirakennus ja kaupunkimaisen korttelirakenteen jatkaja.

Palkinnon saajan valitsee Aalto-yliopiston taloustieteen professori Sixten Korkman. Voittaja julkistetaan marraskuussa.

Kaisa-talon aiempia palkintoja