Suomalainen klassikkokirjasto verkossa 15.1.2015 alkaen

This post is also available in: ruotsi

Kirjallisuuspankki-projektin tuottama digitaalinen suomalainen klassikkokirjasto julkaistaan 15.1.2015. Julkaisutilaisuus pidetään klo 16.00  Helsingin yliopiston pääkirjastossa Kaisa-talossa, salissa 7062, tervetuloa!

Klassikkokirjasto on kattava lähdekriittinen kokonaisuus suomen- ja ruotsinkielistä kaunokirjallisuutta, joka sisältää lisäksi kaunokirjallisuuteen liittyvää tutkimustietoa, kuten bibliografioita ja erilaisia hakujärjestelmiä, sekä suomalaisen kirjallisuudentutkimuksen vuosikirjan, Joutsen – Svanen.

Klassikkokirjastossa voi lukea ja tutkia kaunokirjallisia teoksia ja tulevaisuudessa myös rakentaa virtuaalisen opiskelu- ja tutkimusympäristön käyttäen kirjoja, aikakauslehtiä ja esimerkiksi ääni- ja kuvamateriaalia sekä teknisiä apuneuvoja kuten sanakirjoja ja tutkimuskirjallisuutta.

Klassikkokirjasto mahdollistaa pääsyn muutoin vaikeasti saataviin aineistoihin, ja esimerkiksi suomen kieltä ja kirjallisuutta Suomen ulkopuolella tutkivien ja opiskelevien mahdollisuus saada aineistoja paranee ratkaisevasti. Koulujen opettajille aineiston muokattavuus takaa puolestaan mitä moninaisimmat muuntelumahdollisuudet opetus- ja harjoitusmateriaalin laadintaan.

Hankkeen ovat toteuttaneet yhteistyössä Helsingin yliopisto, Kansalliskirjasto ja Helsingin yliopiston kirjasto, ja hankkeen vastuullinen johtaja on kotimaisen kirjallisuuden professori Jyrki Nummi.

Lisätietoa Kirjallisuuspankki-hankkeen sivuilta.

Teksti: Suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitoksen viestintä