Kirjaston vuosikertomus: E-kirjojen käyttö kolminkertaistui vuonna 2014

Vuosi 2014 oli Helsingin yliopiston kirjastossa varsinainen e-kirjavuosi. E-kirjoihin panostettiin hankinnassa, niiden löydettävyyttä parannettiin ja käyttöä helpotettiin. Kirjaston e-kirjakokoelmat kasvoivat viime vuonna yli 250 000 nimekkeellä.

Kirjaston kokoelmissa on nyt yli 610 000 e-kirjaa, mikä vastaa laskennallisesti kuutta ja puolta hyllykilometriä painettuja teoksia.

E-kirjojen osuus kirjaston kirjakokoelmasta nousi 35 prosenttiin vuonna 2014, kun se edellisvuoden lopulla oli 24 prosenttia.

”E-edellä” näkyi myös lehtitilauksissa

Kirjasto on korvannut jo lähes kaikki painettujen lehtien tilaukset e-lehdillä. Kun vuonna 2010 e-lehtien osuus oli 75 prosenttia kaikista tilauksista, on se nyt lähes 90 prosenttia. Tarjolla on yhteensä 34 700 lehteä ja asiakkaat avasivat viime vuoden aikana yli 2 700 000 artikkelia.

Lue lisää Helsingin yliopiston kirjaston vuosikertomuksesta