Amerikka-kirjaston ja Helsingin yliopiston yhteistyö jatkuu

Helsingin yliopisto jatkaa yhteisyötä Yhdysvaltain Suomen suurlähetystön kanssa. Rehtori Jukka Kola ja suurlähettiläs Bruce Oreck allekirjoittivat kesäkuun 8. päivänä Amerikka-kirjaston yhteistyösopimuksen tulevaksi viisivuotiskaudeksi.

Kaikille avoin Amerikka-kirjasto (American Resource Center) on ainutlaatuinen maailmassa. Se avautui Helsingissä vuonna 1946 osana Yhdysvaltain Tiedotusvirastoa ja on kuulunut yliopiston kirjastoon vuodesta 1995 lähtien. Vuosina 1998–2012 Amerikka-kirjasto sijaitsi Suomen Kansalliskirjaston tiloissa, josta se siirtyi vuonna 2012 nykyiseen paikkaansa uuteen Kaisa-kirjastoon. Ensi vuonna Amerikka-kirjasto viettää 70. juhlavuottaan.

Amerikka-kirjaston kokoelmien ja henkilökunnan rahoitus tulee Yhdysvaltain ulkoministeriöltä ja kirjastossa työskentelee kolme suomalaista informaatikkoa. Kirjasto välittää tietoa Yhdysvaltain politiikasta, historiasta, kulttuurista, kansainvälisistä suhteista ja taloudesta. Kokoelmaan kuuluu runsaat 10 000 kirjaa, kymmeniä aikakaus- ja sanomalehtiä sekä erityisesti opetuskäyttöön soveltuvia dvd- ja online-materiaaleja.

Amerikka-kirjasto on kaikelle yleisölle avoin kirjasto. Siellä järjestetään myös amerikkalaisaiheisia seminaareja, luentoja ja koulutustilaisuuksia.

Seuraa Amerikka-kirjastoa Twitterissä ja Facebookissa.

Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola ja Yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreck allekirjoittivat yhteistyösopimuksen  seuraavaksi viisivuotiskaudeksi (Kuva: Linda Tammisto)
Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola ja Yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreck allekirjoittivat yhteistyösopimuksen seuraavaksi viisivuotiskaudeksi (Kuva: Linda Tammisto)