Kirjasto tarjoaa hajusteetonta työtilaa asiakkaille

allergia_infotvAllergiatila on Helsingin yliopiston kirjaston ja Tila- ja kiinteistökeskuksen kokeiluhanke, jolla pyritään tarjoamaan opiskelu- ja työskentely-ympäristöjä mahdollisimman laajalle asiakaskunnalle.

Tila sijaitsee pääkirjastossa Kaisa-talon toisessa kerroksessa ja se poikkeaa monin tavoin muista tiloista: Siellä oleskelevilta odotetaan muun muassa voimakkaiden hajusteiden välttämistä. Lemmikkien omistajien toivotaan löytävän lukupaikkansa Kaisa-kirjaston lukuisista muista tiloista.

– Huoneen siivoukseen mm. puhdistusaineisiin ja kalusteiden materiaalien valintaan on kiinnitetty erityistä huomiota, kertoo palvelujohtaja Kirsi Luukkanen Helsingin yliopiston kirjastosta.

Allergisille ja yliherkille suunnatun tilan käyttöä on kuitenkin melko hankala jopa mahdoton valvoa, koska esimerkiksi paikalle voi ajautua vaikkapa kissan karvoja satunnaisen kävijän vaatteissa.

– Hanke on ollut mielenkiintoinen kokeilu ja toivoimme, että tilan löytäisivät juuri ne opiskelijat, joiden on vaikea työskennellä vaikkapa hajusteiden keskellä. Allergiatilan paikat tuntuvat olevan vajaakäytössä, siinä missä muissa tiloissa on ruuhkaa esimerkiksi ennen ylioppilaskirjoituksia ja pääsykokeita, joten allergisille suunnatun työtilan jatkoa puntaroidaan tulevana syksynä, Luukkanen toteaa.

Kirjasto ei ota kantaa siihen, millaisia yliherkkyyksiä tai allergioita on, vaan tarjoaa tilan, jossa ne on otettu huomioon.