Digitaalinen kirjasto Eritreaan

Helsingin yliopiston kirjasto rakentaa digitaalista kirjastoa Eritreaan.

Suomen ulkoministeriön rahoittamassa Digital Library -projektissa hankitaan Eritrean teknologisen instituutin (Eritrea Institute of Technology) kirjastoon digitaalisten kirjastopalveluiden laitteisto ja aloitetaan aineistojen hankkiminen. Tärkeintä yhteistyöhankkeessa on kuitenkin paikallisen tieteellisen kirjaston henkilökunnan osaamisen kehittäminen ja verkostojen luominen.

Hankkeen kokonaisbudjetti on yli 500 000 euroa ja ulkoministeriö on rahoittanut sen Eritrea Specific HEI ICI -ohjelmasta.

Eritreassa toimii seitsemän yliopistoa hajallaan eri puolilla maata. Näissä kaikissa on paljon kehitettävää lähtien rakennuksista ja sähkön riittävyydestä. Puutteita on laitteissa, tietoverkoissa, painetuissa ja sähköisissä oppimateriaaleissa sekä opetushenkilökunnan määrässä ja osaamisessa. Näitä puutteita korjataan vähä vähältä Eritrea Specific HEI ICI -hankkeissa, joista yksi on yliopiston kirjaston yhteistyöhanke digitaalisen kirjaston luomiseksi.

Digital Library -hankkeen eritrealainen johtoryhmä on työvierailulla Helsingissä 8.–15.12.2015.

Hankkeen ja Eritrean korkeakoulujärjestelmän esittelytilaisuus järjestetään
perjantaina 11.12. klo 13.00–14.15 (HUOM! MUUTTUNUT AIKA!)
Kaisa-talo, Fabianinkatu 30, 7. krs (sali 7062)

Tervetuloa!

Lisätietoja:Emblem_of_Eritrea_(or_argent_azur).svg.png