Helsingin yliopisto mukaan humanististen alojen avoimeen kirjastoon

Helsingin yliopiston liittyi kansainväliseen Open Library of Humanities (OLH) -konsortioon. Vuonna 2015 perustetun kirjastokonsortion tavoitteena on tarjota tekniset ja taloudelliset julkaisupuitteet useammalle humanististen tieteiden aikakauskirjalle.

ohl_logo

Vastineena tuelle mukana olevat aikakauskirjat eivät kerää kirjoittajamaksuja. Konsortion tavoitteena on jatkossa kustantaa myös monografioita eli kirjan muotoon kirjoitettuja tutkimusjulkaisuja samalla periaatteella. Humanistisilla aloilla monografia on edelleen tärkeä julkaisumuoto.

Helsingin yliopiston jäsenyyttä koordinoi yliopiston kirjasto

– Jäsenyys tässä kirjastokonsortiossa edistää merkittävällä tavalla humanististen tieteiden avointa julkaisemista, sanoo Helsingin yliopiston kirjaston ylikirjastonhoitaja Kimmo Tuominen.

Open Library Humanities on akateemisesti johdettu niin kutsutun kultaisen tien julkaisija, joka ei veloita kirjoittajamaksuja. Kultainen tie (Golden Open Access) tarkoittaa julkaisutapaa, jossa julkaisu on avoimesti saatavilla tieteellisen kustantajan kautta. Konsortion jäsenet kattavat kirjoittajamaksut (article processing charge, APC), myös yhdysvaltalainen Andrew W. Mellonin Säätiö on voittoa tavoittelemattoman järjestön merkittävä tutkija.

Lisätietoja:
Ylikirjastonhoitaja Kimmo Tuominen, kimmo.tuominen(at)helsinki.fi, p. 050 416 0364