Verkkarin joulukalenteri 2016: Luukku 21

Tänä vuonna Verkkarin joulukalenterissa julkaistaan joka päivä jouluaattoon saakka tietokirjavinkki. Kirjaston työntekijät vinkkaavat suosikkinsa lomalukemiseksi tai vaikka joululahjaksi!

Luukku 21aikakirja

Heikki Oja:
Aikakirja
Yliopiston almanakkatoimisto, 2013

Heikki Oja on suomalaisen tieteen popularisoinnin tunnetuimpia veteraaneja. Otavan kustantamana 1999 julkaistu Aikakirja tiivistää yksiin kansiin sen valtavan ajanlaskua ja kalentereita käsittelevän tietomäärän jonka Oja keräsi toimiessaan yliopiston almanakatoimiston päällikkönä. Kirjasta löytyy vastauksia kiperimpiinkin tietopalvelulkysymyksiin, kuten vaikkapa siihen, miksi juhannuspäivä on 24. kesäkuuta, mutta joulupäivä 25. joulukuuta. Kansalaisten onneksi kirja löytyy nykyisin verkosta kaikille avoimena, päivittyvänä laitoksena.

Eva Isaksson
tietoasiantuntija