Handmade Wellbeing -näyttely Kaisa-talossa

Handmade Wellbeing -hankkeen työpaja palvelutalossa
Kaisa-talon näyttelytilassa avautuu keskiviikkona 26.4.2017 Handmade Wellbeing -näyttely. Näyttely esittelee samannimisen hankkeen työpajoja, joita Helsingin yliopiston käsityönopettajan koulutuksen opiskelijat järjestivät ikäihmisille palvelukeskuksessa osana opetusharjoitteluaan.

Esillä on ikäihmisten työpajoissa valmistamia käsitöitä, valokuvia työskentelystä sekä katkelmia opiskelijoiden oppimispäiväkirjoista ja työpajoissa käydyistä keskusteluista. Opiskelijoiden kokemukset tuovat näkyväksi heidän ammatillista kasvuprosessiaan. Uuden kohderyhmän kohtaaminen opetustilanteessa vieraassa ympäristössä herätti monenlaisia tunteita, myös ristiriitoja. Tutustumisen myötä vuorovaikutus helpottui, ja työskentely vanhempien ihmisten kanssa oli monelle hyvin vaikuttava kokemus.

Työpajojen tavoitteena oli tukea ikäihmisten hyvinvointia tarjoamalla innostavaa ja luovaa tekemistä sekä lisätä käsityön opettajaopiskelijoiden valmiuksia toteuttaa ohjattua käsityötoimintaa ikäihmisille palvelukeskuksen henkilökunnan kanssa. Hyvinvointialat tarjoavat tulevaisuudessa työllistymismahdollisuuksia, joten harjoittelussa hankittua osaamista tarvitaan.

Työpajakokemukset ja valmistuneet teokset osoittavat, ettei ihminen ole koskaan liian vanha oppimaan, eikä kehon vanheneminen tarkoita mielen vanhenemista. Leikkimieli ja oppimisen ilo kuuluvat myös vanhoille. Kehon rajoitustenkaan ei tarvitse olla esteenä käsin tekemiselle. Kun joku asia ei suju, löytyy aina vaihtoehtoinen tekniikka tilalle.
Arvokkainta on kuitenkin ollut yhteen kokoontuminen ja ihmisen kohtaaminen ihmisenä, nuoret ja vanhat yhdessä. Yhteisten käsitöiden äärellä se on luontevaa.

Näyttelyn järjestää Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan Käsityötieteen oppiaine. Näyttely on esillä 12.5.2017 saakka. Vapaa pääsy.