Digitaalisten ihmistieteiden lähdeaineistot ja niiden käyttö kiinnostivat

Helsingin yliopiston kirjasto ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura järjestivät 9.5.2017 seminaarin Digitaaliset resurssit  – vapaat ja lisensoidut  – tutkimuskäytössä: mitä kaikkea aineistoilla voi tehdä ja mitä niillä on tehty? Seminaari kokosi runsaan määrän digitaalisten aineistojen käytön mahdollisuuksista innostuneita kuulijoita Kaisa-taloon. Seminaarissa ääneen pääsivät niin tutkijat, kirjastot kuin arkistotkin. Seminaarin kaikki esitykset ja tallenne löytyvät nyt verkosta.

SKS:n Kirsi Keravuori ja  Niklas Alén esittelevät Seuran tutkimusaineistoja ja -julkaisuja.

Seminaarin yhteydessä julkaistiin myös Helsingin yliopiston kirjaston asiantuntijoiden laatima Digital Resources -opas digitaalisiin resursseihin. Opas on suunnattu erityisesti humanistis-yhteiskunnallisten alojen digitaalisia lähdeaineistoja tutkimuksessaan tarvitsevien tutkijoiden tueksi. Pääpaino on tällä hetkellä lisensoitujen lähdeaineistojen esittelyssä.

Marjo Kuusela kertoi Helsingin yliopiston kirjaston tarjoamista digitaalisista lähdeaineistoista.

Lisätiedot ja palaute: e-library@helsinki.fi
Kuvat: Jussi Männistö