Tutkimusdatan tallennusklinikka kiinnosti tutkijoita

Helsingin yliopiston Datatuki on aloittanut teemalliset datanhallinnan klinikat, joista ensimmäinen pidettiin jo ennen joulua Viikin infokeskuksessa. Klinikan teemana oli ytimekkäästi tutkimusdatan tallennus ja se oli suunnattu erityisesti Viikin ja Kumpulan tieteenalojen tutkijoille.

Tapahtumassa kirjaston ja tietotekniikkaosaston asiantuntijat esittelivät datan pitkäaikaissäilytykseen ja avaamiseen soveltuvia arkistopalveluita, sekä avasivat lähemmin Helsingin yliopiston tarjoamia datan tallennus- ja säilytysratkaisuja.

Tutkijoilla oli mahdollisuus esittää sekä ennakkoon että tapahtuman aikana omia dataan liittyviä kysymyksiään. Aktiivinen osallistuminen ja keskustelu osoittivat, että datan tallennukseen liittyvät asiat kiinnostavat tällä hetkellä. Jatkossa datanhallintaan tai  -tallennukseen  liittyviä teemaklinikoita onkin tarkoitus järjestää myös muilla kampuksilla.

Helsingin yliopiston henkilökunta voi tutustua tapahtuman esityksiin Flammassa.