Kirjaston nimissä on lähetetty huijausviestejä

This post is also available in: englanti ruotsi

Helsingin yliopiston kirjaston nimissä on lähetetty asiakastietojen vanhenemiseen liittyviä huijausviestejä. Englanninkielisessä huijausviestissä kehotetaan uusimaan asiakastiedot viestissä olevasta linkistä. Huomaa, että kirjaston oikeassa viestissä ei ole hyperlinkkiä, vaan siinä Helka-tietokannan osoite on tekstinä. Katso alta huijausviestin ja aidon viestin erot.

Jos olet klikannut huijausviestin linkkiä

Jos olet saanut huijausviestin, klikannut linkkiä ja antanut kirjastokorttisi tiedot, on kirjastokortti syytä poistaa käytöstä heti ja vaihtaa uuteen. Ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun.

Jos olet klikannut linkkiä ja antanut Helsingin yliopiston käyttäjätunnukset, ota yhteyttä Helppariin (p. 55555, helpdesk@helsinki.fi).  Helpdeskin ohjeita: Miten kalasteluviestin tunnistaa

Kirjaston nimissä lähetetty huijausviesti näyttää tältä

Dear Student,
Our records show that your access to Helsinki University Library System is about to expire. Due to security precautions established to protect Helsinki Libraries System, you have to renew your library account on a regular base, so please use the following link login.helsinki.fi/libraries/access/reactivation.htm

After your successful authentication, your access will be restored automatically and you will be redirected to the library homepage. If you are unable to log in, please contact the library help desk for immediate assistance. We apologize for any inconveniences this may have caused.

Thank you,
Helsinki University Library
P.O Box 53, 00014 University of Helsinki
Telephone: +358 29 4123196

Helkan verkkosivuston lähettämä aito viesti näyttää tältä

Otsikko: Käyttäjätunnuksesi palvelussa helka.finna.fi vanhenee 07.03.2018
Hei Liisa! Käyttäjätunnuksesi, joka sisältää mm. suosikkilistat ja tallennetut haut, on vanhentumassa 07.03.2018. Voit jatkaa käyttäjätunnuksesi voimassaoloa helposti kirjautumalla sisään kirjastokortillasi osoitteessa helka.finna.fi ennen tilin vanhentumista. Mikäli et käytä tätä tiliä tai käytät eri kirjautumistapaa, voit jättää tämän viestin huomiotta.