Alennuksia kirjoittajamaksuihin

This post is also available in: englanti

Lue lisää Open Access -julkaisuista verkkosivuilta

Helsingin yliopiston tutkijat ovat oikeutettuja alennuksiin joidenkin Open Access -julkaisujen kirjoittajamaksuista. Alennukset perustuvat yliopiston kirjaston maksamaan tukimaksuun avoimen julkaisemisen palvelulle tai vuosimaksuun, jonka kirjasto maksaa kustantajan julkaisun tilaamisesta.

BioMed Central & Springer Open

HY:n tutkijat saavat 15 % alennuksen BioMed Centralin ja SpringerOpen –lehtien kirjoittajamaksuista. Alennuksen saadakseen tutkijalla on oltava käyttölupa yliopiston verkkoon ja artikkelin lähettäminen tulee tehdä yliopiston verkosta. Yliopiston ulkopuolelta lähettäminen onnistuu etäyhteyden avulla. Jos artikkelilla on useita tekijöitä riittää, että artikkelin lähettäjä on Helsingin yliopistosta.

MDPI – Multidisciplinary Digital Publishing Institute

Helsingin yliopiston kirjasto on mukana MDPI:n jäsenohjelmassa, mikä oikeuttaa Helsingin yliopiston tutkijat saamaan 10 % alennuksen MDPI -lehtien kirjoittajamaksusta. Tutkija saa alennuksen automaattisesti lähettäessään artikkelin yliopiston verkosta. Yliopiston ulkopuolelta lähettäminen onnistuu etäyhteyden avulla ja alennuksen saa valitsemalla artikkelin lähettämisen yhteydessä alennukseen oikeuttavasta valikosta Helsingin yliopiston. Etu on voimassa 31.10.2016 saakka.

Royal Society of Chemistry (RSC)

Royal Society of Chemistry Gold for Gold -lehtipakettitilaajana Helsingin yliopisto saa vuodelle 2016 käyttöönsä 26 maksuttomaan julkaisemiseen oikeuttavaa koodia. Koodi oikeuttaa HY:n tutkijan julkaisemaan artikkelinsa maksutta missä tahansa RSC:n lehdessä. Yksi koodi oikeuttaa yhden artikkelin julkaisemiseen julkaisutyypistä riippumatta. Koodia voi tiedustella kirjaston yhdyshenkilöltä. Vuoden 2015 koodit ovat voimassa 31.3.2016 saakka.

Science Advances (AAAS)

HY:n tutkijat ovat oikeutettuja 900$ alennukseen AAAS:n Science Advances -lehden kirjoittajamaksusta Helsingin yliopisto kirjaston Science Collection -lehtitilaukseen perustuen. Alennuksen saamiseksi artikkeli tulee lähettää osoitteesta www.editorialmanager.com/scienceadvances ja lähettämiskaavakkeeseen tulee liittää Helsingin yliopiston tilaajatunnus 11946628. Etu on voimassa 31.12.2016 saakka.

Lisäksi Helsingin yliopiston kirjasto on mukana tukemassa seuraavia avoimen julkaisemisen palveluita:

OLH – The Open Library of Humanities

The Open Library of Humanities (OLH) on kansainvälisen kirjastokonsortion tukema organisaatio, joka tarjoaa tutkijoille mahdollisuuden julkaista humanististen tieteenalojen vertaisarvioitua tutkimusta kirjoittajamaksutta. Helsingin yliopiston kirjasto on mukana rahoittamassa organisaation toimintaa.

arXiv

arXiv on vuonna 1991 perustettu elektroninen Open access -arkisto, joka sisältää julkaisuja fysiikan, tähtitieteen, matematiikan sekä tietojenkäsittelytieteiden aloilta. Yliopiston tutkijoille arXiv tarjoaa väylän seurata tuoreinta tutkimusta ja saada näkyvyyttä omille julkaisuilleen. Vuodesta 2001 arXivin toiminnan jatkuvuudesta on huolehtinut Cornellin yliopiston kirjasto tukenaan joukko muita rahoittajatahoja kuten kirjastoja.

SPARC Europe

SPARC Europe on eurooppalainen yhteenliittymä, jonka tavoitteena on parantaa tieteellisen tiedon avoimuutta. Helsingin yliopiston kirjasto on mukana eurooppalaisessa yhteistyössä maksamalla jäsenmaksua hankkeelle.

Knowledge Unlatched

Knowledge Unlatched (KU) on kansainvälinen hanke, jonka tavoitteena on edistää tieteellisen kirjallisuuden avointa saatavuutta uudenlaisella aineistojen hankintamallilla. KU:n mallissa kirjastot ympäri maailmaa jakavat kirjahankinnan kustannukset maksamalla kukin yhden yksittäisen kirjan nimekemaksun, jonka KU välittää kustantajille. Helsingin yliopiston kirjasto on mukana hankkeessa, minkä vastineeksi 28 kirjaa on avoimesti saatavilla.

SCOAP3

Helsingin yliopiston kirjasto on mukana kansainvälisessä SCOAP3 -konsortiossa, jossa suurenergiafysiikan (High Energy Physics, HEP) keskeiset lehdet muutettiin open access -lehdiksi vuonna 2014. SCOAP3-konsortion jäsenet maksavat kansallisesti HEP-tutkimuksen määrään perustuvan tukimaksun, jolla katetaan lehtien tilausmaksut sekä artikkelikohtaiset kirjoittajamaksut.

Kirjoittajamaksualennuksia koskevat tiedustelut: e-library[at]helsinki.fi