Ellibsin e-kurssikirjat – usein kysyttyä

Helsingin yliopiston kirjasto hankkii e-aineistoja usealta eri toimittajalta. Niiden käyttö on pääsääntöisesti rajattu yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle. Ellibs-toimittajan e-kurssikirjat ovat kuitenkin poikkeus tästä käytännöstä: ne lainataan muista e-aineistoista poiketen HELKA-korttisi tiedoilla sekä käytettävällä koneella on oltava ladattuna Adobe Digital Editions -ohjelma.

Tältä sivulta löydät vastaukset yleisimpiin Ellibsin e-kurssikirjoihin liittyviin kysymyksiin.

En ole Helsingin yliopiston opiskelija/henkilökuntaa. Voinko silti lainata Ellibsin e-kurssikirjoja?

Kyllä voit. Käyttöoikeus on kaikilla HELKA-kortin omistavilla asiakkailla, eikä pelkästään Helsingin yliopiston opiskelijoilla ja henkilökunnalla.

Mistä saan ladattua tarvittavan ohjelman kotikoneelleni?

Voit ladata Adobe Digital Editions -ohjelman ilmaiseksi verkosta. Ohjelman voi asentaa suoraan sen kotisivulta, mutta jotkut selaimen asetukset tai puuttuvat selainlaajennukset voivat aiheuttaa ongelmia. Siksi suosittelemme asentamaan ohjelman lataamalla Adoben valmiin asennuspaketin: Windows XP/Vista/7, Mac (Intel-arkkitehtuuri) ja Mac (PowerPC-arkkitehtuuri). Muut käyttöjärjestelmät eivät ole tuettuja. Mikäli ohjelma ehdottaa Adobe-tilin tekemistä, tätä ei tarvitse ottaa huomioon. Tiliä ei tarvitse Ellibsin e-kurssikirjojen käyttöön.

Huom: Jos olet epävarma siitä, onko Mac-tietokoneesi Intel vai PowerPC-pohjainen, voit selvittää tämän valitsemalla päämenusta ”About This Mac” vaihtoehdon. Kaikki uudet Mac-tietokoneet käyttävät Intelin prosessoreja.

Mistä saan ladattua tarvittavan ohjelman Helsingin yliopiston tietokoneelle? Ohjelmien asentaminen yleisellä tavalla on estetty.

Ohjelma asennetaan ohjelmistopalvelun kautta. Tietotekniikkapalvelut-yksikön sivulta löytyy ohjeita ohjelman lataamiseen yliopiston koneille. Käynnistä siis ensin Software Portal -ohjelma Windowssin yleisesta käynnistysvalikon ohjelmavalikosta hakemistosta ”HY”. Adobe Digital Editions löytyy kohdasta ”Hyväksytty ohjelma/Adobe”. Asennuksen jälkeen ohjelma löytyy käynnistysvalikon ohjelmavalikosta Adobe-hakemistosta

Voinko lukea lainaamaani Ellibsin e-kurssikirjaa eri tietokoneilta?

Käyttöoikeus aineistoon on laina-ajan aikana vain sillä koneella, jolla kirja on ladattu. Et siis pysty lukemaan samaa lainattua aineistoa usealla tietokoneella.Voit kuitenkin palauttaa lainan ja lainata kyseisen e-kurssikirjan uudelleen toisella tietokoneella.

Voinko tulostaa Ellibsin e-kurssikirjan?

Ellibs-aineistoa koskevien lisenssiehtojen (digitaalinen käyttöoikeuksien hallinta) vuoksi aineistoa ei pysty tulostamaan, vaan sitä on luettava suoraan tietokoneelta.

Yritin lainata Ellibsin e-kurssikirjan, mutta kaikki kappaleet olivat jo lainassa. Miten digitaalinen kirja voi loppua kesken?

Lisenssiehdoista johtuen Ellibsin e-kurssikirjoja on yhtäaikaisesti saatavilla vain rajoitettu määrä. Lainattavissa olevien kappaleiden määrä vaihtelee kirjakohtaisesti. Ne käyttäytyvät siis tältä osin samalla tavalla kuin fyysinen kirja.

Mikä on Ellibsin e-kurssikirjojen laina-aika?

Laina-aika vaihtelee kirjakohtaisesti. Yleisin laina-aika on viikko.

Pitääkö minun erikseen palauttaa Ellibsin e-kurssikirja? Voiko niistä tulla myöhästymismaksuja?

Ellibsin e-kurssikirjoista ei voi tulla myöhästymismaksuja, koska lainattu e-kurssikirja palautuu automaattisesti eräpäivän umpeutuessa.Voit kuitenkin palauttaa e-kurssikirjan myös ennen eräpäivää.

Miten voin palauttaa Ellibsin e-kurssikirjan?

Jos haluat palauttaa Ellibs e-kurssikirjan ennen laina-aikasi päättymistä, klikkaa “Adobe Digital Editions” -ohjelmasta teoksen vasemman yläkulman nappia ja valitse “Return Borrowed Item”.

Voinko siirtää Ellibsin e-kurssikirjan lainan toiselle tietokoneelle kuin millä lainasin sen?

Voit palauttaa e-kurssikirjan edellisen kohdan mukaisesti ja sitten lainata sen uudelleen toisella tietokoneella.

On kuitenkin tärkeää huomioida, että palauttaessasi e-kurssikirjan kyseinen kappale on jälleen yleisesti saatavilla. On siis mahdollista, että kun palautat teoksen lainataksesi sen heti uudelleen, joku muu voi ehtiä lainata teoksen ennen sinua.