Viides kurssikerta

Tällä kurssikerralla pääsimme tekemään tehtäviä itsenäisesti. Keskityimme varsinkin bufferien luomiseen. Harjoittelimme ensin hieman yhdessä, minkä jälkeen saimme tehdä tehtäviä itse. En kylläkään saanut kaikkea tehtyä, vaikka tein niitä myös kotona. Mutta tärkeintä nyt oli vain harjoitella eri toimintoja, ja sanoisin, että perusasiat bufferoinnista ja muusta alkavat sujua. Liian usein minulle kyllä tulee vielä tilanteita, joissa en tiedä, mitä seuraavaksi pitäisi tehdä.  

Ensimmäisenä tehtävänä oli tutkia Malmin lentokentän aluetta. Piirsin kiitoradat, ja bufferoin alueen annetuilla mitoilla. Kysymyksenä oli, “Kuinka monta ihmistä asui Malmin lentokentän pahimmalla melualueella sen vielä toimiessa, jos mukaan lasketaan kaikki asukkaat 2 km säteellä kentästä? Entä 1 km säteellä asuvat?” Sain vastaukseksi, että 2 km säteellä asukkaita oli 57513 ja 1 km säteellä 8886. Tehtävä oli mukavan helppo ja hyvä alkuharjoitus. Kuvassa 1 näkyy tehtävää. 

Kuva 1. Bufferit Malmin lentokentän ympärillä

Seuraavana kohtana oli Helsinki-Vantaan lentokenttä. Ensimmäisenä kysymyksenä oli “Tutki kuinka monta asukasta asuu Helsinki-Vantaan lentokentän välittömässä läheisyydessä, etäisyys kiitoratoihin linnuntietä alle 2 km.” Kiitoradat piirrettyäni, tein niille 2 km bufferin, ja select by location –toiminnolla oli helppo laskea asukkaiden määrä. Vastaukseksi sain 11216 asukasta. Seuraavassa kohdassa kysyttiin pahimman melualueen asukkaista ja sain siihen 303 asukasta, eli 2,7 % edellisen kohdan asukkaista. Meillä oli valmis aineisto melualueesta. Seuraavaan kohtaan vähintään 55dB:n melualueesta sain 11923 asukasta. Viimeinen kohta olikin aika hankala, kun piti itse piirtää viiva lentokentän jatkeeksi. Lopulta se onnistui Artun avulla ja sain vastaukseksi 13446 asukasta. Kuvassa 2 voi nähdä bufferin piirtämäni kiitoradan jatkeen päällä.  

Kuva 2. Bufferi Helsinki-Vantaan lentokentän jatkeen päällä

Seuraavaksi tarkastelin asemia. Tämän tehtävän tein kotona, kun en ollut tunnilla ehtinyt tehdä enempää. Katsoin vähän mallia Pietu Nuortimon blogista. Hän puhuu tehtävässä rajauksesta, joka tietenkin minunkin olisi pitänyt tehdä, mutta ajattelin, että koska asukkaat jäävät kuitenkin melko hyvin alueen sisään, ainakin asemiin nähden, en tehnyt sitten mitään. Ensimmäiseen tehtävään sain vastaukseksi, että alle 500 m päässä asemista asukkaita elää yhteensä 110805. Prosentteina se kaikista alueen asukkaista on 21,5 %. Viimeisessä kohdassa laskin ensin tutulla field calculatorilla työikäisten määrän. Yritin sen jälkeen käyttää join attributes by location –toimintoa, mutta muutaman yrityksen jälkeen katsoin työikäisten määrän select by location –toiminnon avulla. En ole edelleenkään varma, mitä sillä join-toiminnolla olisi pitänyt tehdä. Vastaukseksi sain, että työikäisiä on 74313 eli yhteensä 67,1 %. Olen niin iloinen, että kerrankin sain tehtyä kotona itsenäisesti Qgis:in tehtävän, koska yleensä en pärjää ilman apua. Vastauksenikin ovat ainakin vähän samansuuntaisia kuin esimerkiksi Pietulla.  

Kun olin kerran saanut kotona tehtyä yhden tehtävän, otin itseäni niskasta kiinni ja tein vielä taajama-tehtävän. Sain ensimmäiseen kohtaan vastaukseksi 96 %. Pietu kertoo blogissaan, että oli käyttänyt tehtävään Clip-toimintoa. Käytin sitä myös, koska en ollut varma, miten saisin ylimääräiset taajamat ja asukkaat pois alueen reunoilta. Työkalua käytettyäni näkymä parani vähän, mutta reunoille jäi kuitenkin vielä jotain. Parempaan en joka tapauksessa pystynyt, joten katsoin vastauksen clipped-tasoni tiedoista. Tehtävään on varmaan joku yksinkertainen ratkaisu, mutta olen unohtanut sen. Kuvassa 3 näkyy, kuinka pisteet ja alueet menevät kartan yli, enkä tiedä, mitä tekisin. Deselect features by freehand olisi ollut loistava työkalu, mutta valitettavasti sellaista ei ollut.  

Kuva 3. Taajamat ja väki hankalasti alueen ulkopuolella

Toisessa kohdassa kysyttiin kouluikäisten määrää taajamien ulkopuolella. Laskin ohjeiden mukaisesti ensin kouluikäisten määrän ja sen jälkeen käytin taas select by location –toimintoa. Nyt en edes voinut käyttää clipped-tasoani, joten tulos ei kyllä ole aivan oikein. Sain kouluikäisten määräksi 2468. Kaikista kouluikäisistä luku on 3,8 %. Viimeistä kohtaa yritin, mutta en oikein ymmärtänyt sitä. Ajattelin vielä kokeilla uima-altaat ja saunat -tehtävää, mutta ladattuani aineistot ja pohtiessani tehtäviä jonkun verran, tajusin, että on niin myöhä, etten jaksa enempää. Sen vuoksi tässä olivat nyt kaikki tehtävät. Tuloksista on vielä taulukko alapuolella.  

Taulukko 1. Vastaukset tehtäviin

Tämä kurssikerta oli samaan aikaan haastava, koska tekemistä oli aika paljon, mutta myös hyvä, koska saimme kokeilla tehdä itse paikkatietoanalyysejä ja muita tehtäviä. Sanoisin kyllä, että olen kehittynyt Qgis:in käytössä, mutta samaan aikaan tuntuu, että jään vain jälkeen, koska muistettavia asioita on niin paljon. Lisäksi jään liian usein jumiin johonkin kohtaan, mutta kai tämä tästä. Bufferointi tuntuu tämän kerran jälkeen kyllä olevan melko yksinkertaista. Bufferointi soveltuu hyvin, kun halutaan selvittää, mitä tietyn kokoisen alueen sisään jää. Toivon nyt vain, että nämä asiat jäävät mieleeni, mutta ei kai se muuten kuin kertaamalla onnistu.  

Lähteet:

Nuortimo, P. (2024) Pietun gis-seikkailu. Viitattu 20.2.2024 

https://blogs.helsinki.fi/pietunuo/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *