Documental Espanjankävijät

Yle Teema emitió ayer el documental Espanjankävijät (1980). Me habría gustado verlo, parece interesantísimo, pero me enteré demasiado tarde. ¿Alguien de vosotros lo vio?

Esto es lo que Yle Teema dice sobre el documental en su página web:

15.1. Kino Suomi: Espanjankävijät

Videokaappaus elokuvasta Espanjankävijät

Kuva: YLE

Harvinainen draamadokumentti kertoo Espanjan sisällissodan suomalaisista veteraaneista, jotka pääsivät jälleen matkustamaan vanhoille taistelupaikoille Francon kuoleman jälkeen.

Vuonna 1980 ensi-iltaan tullut Espanjankävijät on hyvin poikkeuksellinen kotimainen elokuva. Sen aihe on meille jokseenkin vieras Espanjan sisällissota 1936-39, joka houkutti myös suomalaisia taistelijoita vapaaehtoisiksi tasavaltalaisten riveihin. Rakenteeltaan se ennakoi nykyisiä dramatisoituja dokumentteja, joissa historiallisen osuudet kerrotaan osin näyteltyinä, osin arkistomateriaalin kautta.

Elokuva kertoo Kosti Viljasesta, joka noin sadan muun vapaaehtoisen kanssa lähti Suomesta Espanjaan sotimaan tasavaltalaisten riveissä fasismia vastaan. 1930-luvun Espanjaan sijoittuvassa tarinassa on Viljasen näkökulmaa käyttävä kertojanääni, ja mustavalkoisia dramatisoituja tapahtumia sekä arkistokuvaa. Viljasta esittää näyttelijä Pekka Saaristo.

Kehyskertomuksessa eläkeläinen Kosti Viljanen matkustaa Espanjaan 40 vuotta myöhemmin, Francon kuoleman jälkeen. Vanhoilla sotatantereilla Viljanen tapaa espanjalaisia tasavaltalaisia ja pohtii sotaa, historiaa ja yhteiskunnan kehitystä oman aatehistoriansa näkökulmasta. ”Sosialismin pitäisi johtaa inhimillisempään yhteiskuntaan. Kaikki muu on huonoa politiikkaa”, Viljanen toteaa.

Espanjankävijät on esitetty televisiossa vain kerran, vuonna 1981.

• Espanjankävijät (1980) N: Paavo Koskinen, Pekka Saaristo, Mari Rosa Romero, Markku Peltola. Selostus: Matti Varjo. O: Mikael Wahlfors.