Helsingin yliopiston filosofisen tiedekunnan promootio 2017

Osallistuin promootioon, ikimuistoiseen seremoniaan jossa niin maisterit kuin tohtoritkin juhlivat perinpohjaisesti tutkintojaan. Tunnelmia kolmepäiväisistä juhlista:

Itse promootioaktin voi katsoa Unitubesta, heti kun on saanut päätökseen vastaavan jännitysnäytelmän Prisman kassalta. Virallisia kuvia on puolestaan julkaistu
osoitteessa fil-promootio2017.helsinki.fi/kuvat/. Oli siellä muutama kuva minustakin. Tästä käy hyvin ilmi, miksi itse suosin yläviistosta napattuja ja hyvin filtteröityjä selfieitä :).

kuva: Juuso Koivisto

Pidin retkellä myös pienen puheen, alla luettavana:

Puhe ystävyydelle

Helsingin yliopiston filosofisen tiedekunnan promootioretkellä lauantaina 27.5.2017

Cari amici, kära vänner, dear friends, rakkaat ystävät

Sillä ystäviä täällä olemme ja tämä on puhe ystävyydelle.

Ystävyyden merkityksen tunsivat jo ne kuuluisat muinaiset roomalaiset. Kuten jo Cicero aikoinaan sanoi

Est enim amicitia nihil aliud nisi omnium divinarum humanarumque rerum cum benevolentia et caritate consensio; qua quidem haud scio an excepta sapientia nihil melius homini sit a dis immortalibus datum. (De Amicitia, 20)

Ystävyys on ensisijaisesti hyväntahtoisuuden ja lähimmäisenrakkauden sävyttämää[1] yksimielisyyttä kaikissa jumalia ja ihmisiä koskevissa asioissa; enkä usko, että kuolemattomat jumalat ovat antaneet ihmisille mitään ystävyyttä parempaa, viisautta lukuun ottamatta.

Promootio jos mikä on tilaisuus juhlia niin ystävyyttä kuin viisauttakin!

Antiikissa tunnettiin myös toinen ystävyyden osoittamisen tapa, nimittäin kestiystävyys, kreikaksi ξενία, latinaksi hospitium. Kestiystävyys oli antiikin maailmassa merkittävä hyve, joka takasi paitsi vieraanvaraisuuden myös vieraan turvallisuuden. Tämän jumalallisen oikeuden loukkaamisesta seurasi karu rangaistus. Jos nyt et kuitenkaan satu olemaan antiikin kulttuurien asiantuntija, tai peruskoulussa nukuit historiantunnilla, niin ei hätää. Onhan kestiystävyyden konsepti tuttuakin tutumpi myös Game of Thrones -televisiosarjasta, jonka mieliinpainuvimmat ja ehkäpä eniten kohahduttaneet hetket syntyivät nimenomaan vierasoikeuksien loukkaamisesta. Fantasiamaailmassakin leivän ja suolan nauttiminen isännän pöydässä takasi vierailijoille pyhät oikeudet, joiden rikkomisesta seurasi jumalten viha.

Onneksi voimme todeta hyvillä mielin, ettei jumalten vihaa ole näissä juhlissa odotettavissa, vaan jumalat katsovat juhlintaamme suopeasti. Olemme näet saaneet nauttia yltäkylläisestä vieraanvaraisuudesta ja todellisesta kestiystävyydestä.

Koska sain jo väitöskirjan esipuheessa ja karonkassa kiittää itse väitösprojektissani edesauttaneita henkilöitä aina kummivanhempia ja koiraani myöden, haluan nyt esittää kiitokseni ystävyydestä, jota minulle on osoitettu tämän ikimuistoisen promootion tuoksinassa.

Ensinnä haluaisin ilmaista lämpimät kiitokset kunnianarvoisille tohtoriystävilleni, joilta sain lainaan promootion arvomerkit, hatun ja miekan, jotka odottavat vielä viimeistä ulkoilutusta illan tanssiaisissa. Ylioppilaslakki on oma.

Seuraavat terveiset menevät opiskelutovereilleni, vanhoille ystävilleni, jotka promootiossa edustavat kunniakkaasti antiikintutkimuksen alaa (ihanaa nähdä teitä täällä myös tänään!). Kiitos myös uusille ystäville illallisilta sekä aktista. Kiitos ja anteeksi teille, jotka tulitte minua ennen ja minun jälkeeni aakkosissa, toivottavasti varpaat ovat toipuneet tallomisesta. Ja kiitos hauskoille illallisseuralaisille, jotka johdattivat tämän humanistin niin muinaisgenetiikan kuin kvanttikemiankin salohin.

Mitä suurimmalla lämmöllä haluan kiittää myös Facebookissa toiminutta keskustelu-ryhmää Tohtoripromootioon valmistautuvien vertaistukiryhmä, jossa olemme pähkäilleet promootiovalmistautumista mitä moninaisimmilta kanteilta, lyyran kiillottamisesta Siripiri-tablettien piilottamiseen…

Kiitos myös ravintola Bank, Finlandia-talo ja Kaivohuone, maukkaasta kestityksestä.

Aivan erityisesti haluan kiittää rakasta Alma Materiani sekä filosofista tiedekuntaa!

Suurin kiitokseni, johon toivon kaikkien nyt yhtyvän maljaa kohottamalla menee kuitenkin Filosofisen tiedekunnan promootiotoimikunnalle, joka on pitänyt huolta upean juhlan järjestelyistä ja koreografiasta ja etenkin huolehtinut vieraanvaraisuudesta. Nostakaamme siis malja kestiystävyydelle ja promootiotoimikunnalle. Gratias maximas vobis ago!

[1] Kaunopuheisuuden varmistamiseksi olen käyttänyt tämän kohdan suomennoksessa hyväkseni Marja Itkonen-Kailan käännöstä.