Ryhmä13 Mahdollisuuksien ja unelmien välissä

Matkamme kohti tutkivaa työtapaa

Kaikki varmaan pystyvät samaistumaan siihen fiilikseen, kun tuntuu, että on aivan pihalla eikä mikään asia meinaa jäädä päähän. Kurssin alku tähän asti on ollut aikamoista vuoristorataa epävarmuuden ja oman osaamisen välillä, mutta on ollut kivaa huomata, että käsitykset omista ja muiden kyvyistä ovat selkeytyneet ja tämän myötä myös kurssi alkaa selkeytyä. Tieteellinen keskustelu on ollut ajoittain haastavaa, koska tunnemme, että käsitteitä on vaikea ymmärtää välillä puutteellisen taustatiedon takia. Joten emme ehkä saa argumentoinnista irti niin paljon kuin voisimme.
Itsenäistä työskentelyä kurssissa on paljon. Meidän mielestämme se on ollut hyvä asia, koska tekeminen on aloitettu tehokkaasti heti fuksivuoden alussa. Koska olemme itse vastuussa kurssin etenemisestä ja pääsimme sukeltamaan suoraan yliopiston opiskelu tapoihin. Koska faktahan on, että hyvin monella meistä on monta vuotta siitä, kun viimeksi on opiskeltu.
Kehitysehdotuksena ensi vuoden fukseja ajatellen ehdotamme kurssin sisältö tieteellisine käsitteineen käytävän läpi hieman tarkemmin kurssin alkukerroilla. Ja opiskelijat perehdytettäisiin tutkimuksen keskeisiin asioihin. Tämän myötä kurssista saisi vielä enemmän irti.


Tutkija faktoja pöytään!

Tutkijamme: Anna-Maija Niemi
Kuvailee itseään 3 sanalla: Utelias, läsnäoleva ja keskustelevainen
——> Jos Anna-Maija ei työskentelisi tutkijana , hän toimisi opettajana tai olisi kirjailija.
Mieluisat puuhat vapaa-ajalla: Luonnossa liikkuminen, mieluiten metsässä tai merellä. Ajan viettäminen perheen kanssa. Musiikin tekeminen, joogaaminen, näyttelyissä käyminen.
——>Anna-Maijan mielestä tutkijan työssä on kivaa asioihin paneutuminen omaan tahtiin, kentällä havainnoiminen ja keskusteleminen sekä kollegoiden kanssa tehtävä yhteistyö.


Tutkijan ensikohtaaminen

Odotimme tutkijan tapaamista innolla, koska artikkeli, jonka luimme oli hyvin mielenkiintoinen ja halusimme saada siitä paljon enemmän irti. Tapaamisen myötä sekä oivalsimme että opimme uutta artikkelista sekä tutkimuksen tekemisestä. Olimme valmistelleet kysymyksiä tutkijaa varten, mutta ne saattoivat tuntua kömpelöiltä hatarien pohjatietojen vuoksi. Kuitenkin tapaamisen aikana huomasimme, että tutkija oli puolellamme ja auttoi meitä ymmärtämään omaa työtään ja tutkimusta ylipäänsä. Meille jäi fiilis, että kysymyksemme sai tutkijan pohtimaan omaa työtään ja sen syitä.
Kaiken kaikkiaan tapaaminen oli hyvin antoisa, valaiseva ja avartava. Uskomme, että yhteistyö tutkijamme kanssa jatkuu hyvin.

¨Vaikea polku voi johtaa kauniiseen määränpäähän, joten jatka eteenpäin¨ 

Koulutuspolkujen maailma

Artikkelimme on ihanasti enkunkielinen (huomaa sarkasmi). Ja se tuotti hieman harmaita hiuksia näin aluksi osalle ryhmästämme. Käännettyämme ja ymmärrettyämme artikkelin näimme sen kuitenkin positiivisemmassa valossa. Meidän artikkeli ¨Between Hopes and possibilities: (Special) educational paths, agency and subjectivities¨ , jonka Anna-Maija on kirjoittanut yhdessä Riitta Niemelän kanssa, on osa Anna-Maija väitöskirjaa ¨Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen¨. Artikkeli kertoo vammaisten nuorten ja erityisen tuen piirissä opiskelevien oppilaiden opintopoluista ja mahdollisuuksista kouluttautua Suomessa. Tämä artikkeli on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä. Ja tutkimusaihetta on lähestytty kahden erilaisen nuoren subjektiivisten kertomusten pohjalta. Artikkeli esittää aiheen inhimillisestä näkökulmasta. Tämän aihepiirin tutkiminen on hyvin tärkeää, koska sitä ei tutkita vieläkään tarpeeksi Suomessa. Kahden haastatellun Merin ja Pasin omille kertomuksille ja kokemuksille annettiin meidän mielestämme tarpeeksi tilaa. Avasimme artikkelia vielä edellisellä ryhmäkerralla ja se auttoi ymmärtämään artikkelin sisältöä. Eikä vieras kielikään enää tuntunut niin haastavalta. Tukijamme ihmetteli artikkelin haastavuutta ja kielivalintaa tässä vaiheessa opintoja ja kurssia. Itse olemme kokeneet tämän erittäin opettavaiseksi kokemukseksi kaiken kaikkiaan.

Syysterveisin: 

Paula Simola, Melissa Naukkarinen, Emilia Haverinen, Maija Jokinen,  Minna-Maria Hooli, Iiris Kankkunen, Saara Niittynen, Anna Heinonen ja Anni Hyvönen.

 

 

Lähteet:

Anna-Maija Niemi & Riita Mietola, Between Hopes and possibilities: (Special) educational paths, agency and subjectivities. Julkaistu 2016

Anna-Maija Niemi, Erityisiä koulutuspolkuja?Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. Julkaistu 2015

8 vastausta artikkeliin “Ryhmä13 Mahdollisuuksien ja unelmien välissä”

  1. Hei ja kiitos kirjoituksestanne!

    Pystyn hyvin samastumaan alun pohdintaanne kurssin sekavuudesta ja omasta riittämättömyyden tunteesta. Olisin mielelläni lukenut enemmän ajatuksistanne tutkimuksen tekemisestä sekä perustelujanne erityisopetuksen polkujen tieteellisen tutkimuksen tarpeellisuudesta.

    Aida Zakik / ryhmä 10

  2. Nimikkotutkijaesittely oli mielestäni hauska. Pidin erityisesti kappaleen otsikoinnista, jossa rinnastitte faktat kaverikirjamaisiin mielenkiinnonkohteisiin ja itsensä kuvailuun.

    Kirjoititte, että teillä on ollut vaikeuksia omaksua tieteellisiä käsitteitä ja tutkimuksen keskeisiä asioita. Oletteko ryhmässänne kokeillut niiden selkiyttämistä käsitekartan avulla? Kollektiivinen käsitekartta, jonka voisi jakaa muillekin olisi varmasti arvokas resurssi.

    Jäin miettimään kirjoituksenne otsikkoa ”Mahdollisuuksien ja unelmien välissä”, mikä ei mielestäni täysin vastannut sisältöä. Ehkä otsikko aukeaa paremmin, jos on lukenut nimikkotutkijanne artikkelin, josta se on ilmeisesti napattu.

    Olisin mieluusti lukenut laajempaa pohdintaa esimerkiksi ryhmänne ristipaineesta mahdollisuuksien ja unelmien välissä, suhteessa vaikeaksi kokemaanne kurssiin.

    Eetu / Ryhmä 9

  3. Mukavan sujuva blogikirjoitus! Kritiikkinne termien käsittelyn vähäisyyttä kohtaan luennoilla osuu ja uppoaa maaliinsa. Tutkimuksen sisällöstä ja tuloksista olisin lukenut mielelläni vielä lisää. Teksti tuntui vähän lyhyeltä. Kieliasussa on joitakin puutteita. Kappaleita voisi jakaa, ja yhdyssanat voisi tarkistaa. Lähteitä olisi voinut hyödyntää nykyistä enemmän.

    Mirka / Ryhmä 8

  4. Moikka ryhmä 13!
    Tekstinne oli helppoa ja mukavaa luettavaa. Se oli selkeä ja toitte hyvin omat näkemyksenne ja ajatuksenne ilmi.
    Voin samaistua tuohon enkunkielen tekstin alun haastavuuteen, mutta kuten tekin sanoitte, niin mekin saimme siitä hyvin irti! Tsemppiä seuraaviin tehtäviin!:)

    Ryhmä 11/ Kaisu Kossila

  5. Moikka!

    Tekstiinne oli todellakin helppo samaistua! Ryhmämme on paininut samojen asioiden parissa.. Tykkäsin erityisesti tutkijan esitellystä, se sopii hyvin blogimaailmaan.

    Kieliasuun panostaisin hieman lisää, silmään sattui muutamia kirjoitusvirheitä.

    Annuliina / Ryhmä 7

  6. Pidin tekstistänne ja samaistun myös muiden kommentteihin. Halusin vain lisätä sen, että mietelauseen ”vaikea polku … jatka eteenpäin” nosto oli minusta hieno ja ajatuksia herättävä. Pidin siitä, mutta se jäi jollain tapaa irralliseksi muusta tekstistä. Odotin, että sen taustat olisivat selvinneet.

    Heidi/ryhmä 8

  7. Moikka! Blogitekstinne on mukavaa luettavaa ja siitä välittyi hyvä fiilis. Pidin erityisesti kaverikirjamaisesta tutkijan esittelystä. Olin viime lähitapaamisella seuraamassa esitystänne, ja esiinnyitte mielestäni sujuvasti ja hyvin, vaikutuksen teki myös se kun jonkin aihepiirin esittelyä ei ilmeisesti oltukaan jaettu kellekään teistä, ja yksi teistä rohkeasti otti kopin ja sujuvasti ja rennosti osasi selittää asiansa
    Hanna/ ryhmä 9

  8. Moikka ryhmä 13!

    Meidänkin ryhmälle tuli kurssin alussa järkytyksenä englannin kielinen tutkimus. Suomenkieliset tutkimustermit olivat vielä hakusessa ja yhtäkkiä piti osata lukea vaikeaselkoista englantia. Mutta kuten tekin, mekin selvittiin! Olen myös samaa mieltä kurssin parantamisehdotuksista.

    ¨Vaikea polku voi johtaa kauniiseen määränpäähän, joten jatka eteenpäin¨ oli mielestäni osuva lainaus. Sopii blogitekstiinne ja ylipäätään kurssiin hyvin. Olen kuitenkin samaa mieltä muiden kanssa, että kieliasuun voisi panostaa hieman enemmän.

    Liina/ryhmä 3

Vastaa käyttäjälle Hanna Savolainen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *