LumaLähetit-hanke

LumaLähetit-hanke on osa LUMA-keskus Suomen (http://www.luma.fi/suomi/) kehittämisohjelmaa, jota rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.  Teemana on tutkimuksellinen lähestymistapa ja luonnontieteiden ja matematiikan opetuksen eheyttäminen peruskoulun opetuksessa. Hankkeessa koulujen opettajat ja opettajaopiskelijat yhdessä ideoivat, kehittävät ja toteuttavat tutkimuksellista lähestymistapaa soveltavia opetuskokonaisuuksia hankekouluilla.

Opettajankoulutuslaitoksen luonnontieteen opetuksen ja oppimisen asiantuntijat ohjaavat työskentelyä. Toiminnan perustana on Koulutuksesta kouluun -toimintamalli, jonka keskeisenä tavoitteena on kehittää opettajankoulutuslaitosten ja koulujen yhteistyötä.

Kehittämishankkeen tavoitteina on:

  • kehittää opettajankoulutuslaitoksen ja koulujen yhteistytä
  • kehittää opettajien ja opettajaopiskelijoiden valmiuksia ja motivaatiota toteuttaa erilaisia työtapoja, välineitä ja oppimisympäristöjä hyödyntäviä opetuskokonaisuuksia luma-aineissa
  • kehittää ja tuottaa uusia ideoita ja materiaaleja tutkimukselliseen opetukseen
  • lisätä valmiuksia kollegiaaliseen yhteistyöhön ja tiimiopettajuuteen sekä verkostoitua luma-aineiden opetuksessa

Hankkeessa kolmesta opettajaopiskelijasta ja kahdesta–kolmesta opettajasta muodostetaan LumaLähetti-tiimejä . Tiimin tehtävän on luoda, kehittää ja toteuttaa yksi luma-aineisiin liittyvä opetuskokonaisuus. Syksyllä 2014 toteutetun pilottihankkeen opetuskokonaisuuksien teemoja olivat Ihminen ja Terveys, Mikromaailma ja Maasto. Keväällä 2015 teemat olivat samat, mutta maasto-kokonaisuudessa keskityttiin veteen. Opetuksessa toteutetaaan tutkimuksellisen oppimisen näkökulmaa ja LUMA-oppiaineiden eheyttämistä. Myös yksittäisten oppiaineiden teemoihin voidaan keskittyä.

Toimintaa arvioidaan säännöllisesti. Tutkimuksellisia opetuskokonaisuuksia kehitetään arvioinnin ja kokemusten perusteella ja uusia opetuskokonaisuuksia suunnitellaan. LumaLähetit-kehittämishankkeessa tuotettava opetusmateriaali julkaistaan jokaisen vapaasti hyödynnettäväksi omassa LUMA-aineiden opetuksessa.

toimintamalli_iso
LumaLähetit-kehittämishankkeessa toteutetaan Koulutuksesta kouluun -toimintamallia.

IN ENGLISH

LumaLähetit is a reserach and development project, where we have designed teacher professional development model to promote teacher students’ and in-service teachers’ abilities to collaboratively plan and develop science teaching and product material for inquiry-based and integrative science instruction. An important objective is to support participants in sharing their expertise as equally important team members.

In the designed model students, elementary school teachers and teacher educators form teams who collaboratively apply the chosen theme for a specific school and planned the instruction (Figure 2). The initial PDP consisted of four phases: 1) orientation of teacher students, 2) planning of the teaching sequence in teams formed by 2–3 students, 2–3 teachers from the same school, and a teacher educator, 3) implementation of the planned teaching sequence in the schools, and 4) reflection end evaluation of the process and sharing experiences by the participants. The teaching sequence to be planned is from three to eight lessons in duration and according to the team’s choice, can be carried out with more than one class attempting at the same time or repeated with different classes.