Duodecimin kulttuuripalkinto Lux Humana -työryhmälle (16.11.2006)

Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin kulttuuripalkinto (5000 euroa) myönnettiin tänä vuonna Terveystieteiden keskuskirjaston (Terkko) Lux Humana -työryhmälle. Työryhmään kuuluivat kirjastonhoitaja Päivi Pekkarinen, kirjastosihteeri Lauri Pohjanpää ja kirjastoamanuenssi Klara Wentzel Terkosta sekä yleislääketieteen apulaisopettaja Camilla Mårtenson ja yleislääketieteen erikoislääkäri Martina Torppa Kansanterveystieteen laitokselta. Palkinto jaettiin 16.11. Finlandia-talossa Duodecimin järjestämässä Terveys, sairaus ja kulttuuri -seminaarissa.

Lux Humana on humanistinen kirjakokoelma, joka on räätälöity lääketieteilijöiden tarpeeseen. Se sisältää korkeatasoista, klassista kaunokirjallisuutta ja perustietokirjallisuutta, jonka kokoamiseen osallistui lääkäreitä, filosofeja, historioitsijoita, kirjailijoita ja kirjallisuuden tutkijoita. Kirjakokoelman tavoitteena on palvella lääketieteen ja muun terveydenhuoltoalan opettajia ja opiskelijoita sekä lääkäreitä ja muuta terveydenhuoltohenkilökuntaa. Kokoelman oppimateriaalin kautta on mahdollisuus avata humanistisia, yhteiskuntatieteellisiä sekä taiteiden näkökulmia ihmiseen, yhteiskuntaan, lääketieteeseen, kärsimykseen, kuolemaan ja parantamiseen.

Kokoelma avattiin syksyllä 2005 ja siihen kuuluu noin 1600 nimekettä

Ajatus lääketieteilijöille suunnatun humanistisen kirjakokoelman hankkimisesta syntyi Helsingin yliopiston kansanterveystieteen laitoksella ja Terkossa. Virikettä hankkeeseen saatiin Lontoossa pidetystä kansainvälisestä Medical Humanities -kongressista sekä Tukholman Karoliinisesta instituutista, jonka kirjastoissa on vastaavanlaiset kokoelmat. Muun muassa Yhdysvalloissa ja Englannissa tuttu medical humanities -termi tarkoittaa humanististen tieteiden ja taiteiden hyödyntämistä lääketieteen opetuksessa, tutkimuksessa ja lääkärin työssä. Suomessakin on tehty joitakin kokeiluja taiteen ja kirjallisuuden hyödyntämisestä lääkäreiden peruskoulutuksessa, mutta Lux Humana -kokoelma on ensimmäinen ja ainoa laatuaan.

Duodecimin kulttuuripalkinto jaetaan henkilölle tai yhteisölle, joka on työllään merkittävästi edistänyt terveyden, sairauden ja kulttuurin keskinäisten yhteyksien ymmärtämistä. Edelliset kulttuuripalkintojen saajat ovat näyttelijä, ohjaaja Kari Heiskanen, kirjailija, lääkäri Claes Andersson, taiteilija Rafael Wardi sekä valokuvaaja Miina Savolainen.