18. luukku – Lux Humanan joulukalenteri

Gail Honeyman: Eleanor Oliphant is Completely Fine                      Eleanor Oliphant mår alldeles utmärkt / Eleanorille kuuluu ihan hyvää

Eleanor Oliphant on nuori, hyvin täsmällinen toimistotyöntekijä, joka elää ehdottoman säännöllistä elämää. Rutiineihin kuuluu myös yksinäiset viikonloput kotona pakastepitsan ja kahden vodkapullon kanssa. Taustalla on selkeästi suuri trauma, josta kielivät myös näkyvät arvet Eleanorin kasvoilla. Eräänä päivänä Eleanor tapaa töissä Raymondin, ja pikkuhiljaa eristäytymisen kehä alkaa purkautua.

Den unga Eleanor Oliphant lever ett strikt inrutat liv med sitt kontorsarbete till vardags och två flaskor vodka på helgerna. Hon fungerar i arbetet och samhället men är ändå uppenbart utanför på något sätt. En plötslig beslutsamhet att förföra sina drömmars man får henne att vika av från sina rutiner och börja intressera sig för saker som tidigare tyckt sakna relevans. Vad är det som har hänt henne? Var kommer ärren i hennes ansikte ifrån?

Lux Humana on lääketieteen opiskelijoille ja terveydenhuollon ammattilaisille suunnattu humanistinen kirjakokoelma Meilahden kampuskirjasto Terkossa. Yli 4000 kokoelmaan tarkoin valittua teosta odottaa sinua, joka haluat avartaa näkemystäsi ihmiselon eri puolista.