Kuudes kurssikerta – pistedataa, interpolointia ja hasardeja

Kuudennella kurssikerralla pääsimme itse ulkoilemaan ja keräämään pistedataa Kumpulan kampuksen ympäristön koetusta turvallisuudesta ja viihtyisyydestä Epicollect 5 -sovelluksen avulla. Tulokset latasimme csv-muotoisena QGIS:iin, jossa pystyimme interpoloinnin avulla arvioimaan oppilaiden turvallisuutta ja visualisoimaan sen kartalla (kuva 1). Kuvasta näkee kuinka turvattomimmiksi koetaan teiden risteysalueet kartan eteläosissa.

Kuva 1. Kurssin oppilaiden kokema turvallisuus Kumpulan kampuksen ympäristössä.

Oli hauska oppia, kuinka pistemäsitä dataa voi tuottaa melko nopeastikin ja miten sen voi myös kätevästi visualisoida kartalle.

Tämän jälkeen siirryimme tekemään itsenäistehtävää, jossa tuotimme kolme eri karttaa hasardeista. Tavoitteena oli tuottaa karttoja, joita voisi käyttää opetuksessa. Tein kartan kaikista tiedetyistä meteoriittitörmäyksistä maapallolle (kuva 2).

Kuva 2. Kaikki tiedetyt metoriittitörmäykset maapallolla.

Kurssikerralla saimme ohjeistuksen kartan tuottamiseen kaikista yli 5,5 magnitudun maanjäristyksistä maapallolla vuodesta 1900 eteenpäin (kuva 3).

Kuva 3. Kaikki tiedetyt yli 5,5 magnitudin maanjäristykset vuodesta 1900 lähtien.

Tämän lisäksi tein vielä kartan maapallon kaikista tunneteuista tulivuorista (kuva 4) sekä kartan, jossa näkyvät edellä mainitut maanjäristykset sekä tulivuoret (kuva 5). näistä kartoista voisin opettajana havainnollistaa sitä, miten maanjäristykset ja tulivuoret ovat yhteydessä toisiinsa.

Omista kartoistani olisin voinut vielä säätää pisteiden värejä ja tehdä niistä siten paremmin erottuvia, sillä tulivuorten pisteiden keltainen väri ei erotu kartalla hyvin. Tämä on esimerkki siitä, millaisia värejä ei kannata käyttää symboleissa, riippuen myös taustakartan värityksestä. Lisäksi näiden karttojen reuna-alueet tuntuvat jäävän kuvasta pois, esimerkiksi Australia leikkautuu osaksi kartalta pois,  joten niitä voisi vielä yrittää säätää paremmiksi, jos puhti riittäisi (tänään ei enää riitä).

Nicklas on blogissaan muuttanut taustakarttojen värityksen mustavalkoiseksi, jolloin maanjäristysten symbolit erottuvat selkeästi kartalta keltaisina ja punaisina, mikä on mielestäni onnistunut toteutus. Keltainen ja punainen kartalla toivat mieleeni  myös tulen ja tulivuorenpurkaukset.

Kuva 4. Maapallon tulivuoret

Kuva 5. Tulivuoret ja maanjäristykset

Netistä löysin alimman kuvan, joka havainnollistaa mannerlaattojen reuna-alueiden ja tulivuorten yhteyttä sekä Tyynen valtameren  ns. “Ring of fire” -aluetta, jossa on runsaasti vulkaanista aktiivisuutta ja maanjäristyksiä. Tässä kartassa Tyyni valtameri onkin asetettu kartan keskiosiin, mikä eroaa omien karttojeni asettelusta. Lisäksi karttaan on merkitty ja nimetty manner- tai litosfäärilaatat, mikä auttaa asian hahmottamista. Kartan väritys on hiukan raflaava, enkä olisi itse valinnut noin kirkkaita värejä, mutta asia kyllä tulee selkeästi tästä kartasta esille.

Kuva 6. Aktiiviset tulivuoret, mannerlaattojen tektoniikka ja “tulirengas” Tyynen valtameren alueella. Kuvan lähde: https://fi.frwiki.wiki/wiki/Listes_de_volcans_sur_Terre

Lähteet:
1. Frwiki. 2023. Luettelot tulivuorista maapallolla. Viitattu 8.3.2023. https://fi.frwiki.wiki/wiki/Listes_de_volcans_sur_Terre

2. Ferreira, N. 2023. NICKLAS FERREIRA – GEOINFORMATIIKAN MENETELMÄT 1.  Viitattu 8.3.2023. https://blogs.helsinki.fi/ferrenic/