Opettamisen opintopiiri kokoontuu Matematiikan ja tilastotieteen laitoksella Helsingin yliopistossa. Opintopiirin aikataulu on nähtävissä alla. Paikkana on Exactumin kokoushuone D340.
Jos haluat opintopiirin sähköpostilistalle, ota yhteyttä Johanna Rämöön. Sitä kautta saat tiedon opintopiirin tapaamisista.
Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita!
Opintopiirin ohjelma
- 25.5.2015 Jokke Häsä kertoo kisällioppimismenetelmien soveltamisesta kurssillaan Englannissa, Anne-Maria Ernvall ja Matti Pauna kertovat vertaisarvioinnista omilla kursseillaan.
- 8.5.2015 Jutellaan Anssin Mitta ja integraali -kurssiin liittyvästä projektista. Lisäksi keskustellaan loogiseen päättelyyn liittyvästä artikkelista Alcock, L. et al, 2014. The ability to reject invalid logical inferences predicts proof comprehension and mathematics performance. Presented at: 17th Conference on Research in Undergraduate Mathematics Education, Denver, CO, USA, 27th February – 1st March 2014.
- 10.4.2015 Jani kertoo omasta projektistaan.
- 13.3.2015 Aiheena on “Miksi opiskelijat eivät osallistu ohjaukseen tai laskareihin?” ja keskustelun pohjana on artikkeli Grehan, M., Mac an Bhaird, C., & O’Shea, A. (2011). Why do students not avail themselves of mathematics support?. Research in Mathematics Education, 13(1), 79-80. Sen viitteistä löytyy lisää lukemista.
- 11.2.2015 Keskustellaan osallistujien erilaisten opetusprojektien kuulumisista. (Aiheina olivat ainakin tietojenkäsittelytieteen laitoksen kurssien kehitys, kokeilut geometrian kurssilla, Metropolian lääkelaskennan kurssin kehittäminen ja matematiikan laitoksella toteutettu kisällioppiminen sekä Cerme 9 -konferenssi. Lisäksi pohdittiin hiukan blogin toteuttamista myös englanninkielisenä.)
- 14.1.2015 Aiheena flipped learning ja pohjustuksena Marika Toivolan eDimensiossa julkaistu artikkeli Flipped learning – lääke matematiikan opiskelun motivaatio-ongelmiin? Jani kertoo omista kokemuksistaan menetelmään liittyen.
- 10.12.2014 Keskustelua artikkeliin Aspects and Prospects of Measuring Studying and Learning in Higher Education pohjalta (L. Lonka, E. Olkinuora, J. Mäkinen).
- 12.11.2014 Tutustutaan artikkeliin Reinventing College Physics for Biologists: Explicating an Epistemological Curriculum , E. F. Redish and D. Hammer, Am. J. Phys.,77, 629-642 (2009).
- 25.3.2014 klo 13.15-15.00 Jokke esittelee David Nicolin näkemyksiä vertaispalautteesta.
- Esityksen tiivistelmä
- Lyhyt johdatus aiheeseen: Nicol, D. 2011. Developing the students’ ability to construct feedback
- 26.2.2014 klo 10.15-11.00 Self-Explanation Training. Mark Hodds, Lara Alcock ja Matthew Inglis Self-Explanation training Improves Proof Comprehension
- 12.2.2014 klo 13.15-15.00 Keskustelua peruskoulun opetussuunnitelmasta ja matikkapuiden rakentamista.
- 11.11.2013 klo 14.15-16.00 Arvioinnista: Pekka Peura tulee kertomaan kokeilustaan.
- 4.11.2013 klo 14.15-16.00 Arvioinnista: Mathematical Proficiency: What Is Important? How Can It Be Measured? by Hugh Burkhardt, 77-97
- 20.9.2013 klo 14.15-16.00 Laitoksellemme vierailulle tulevan Tommy Dreyfusin artikkeleita:
- Kesälukemista: Mathematical Proficiency: What Is Important? How Can It Be Measured? by Hugh Burkhardt, 77-97
- 26.6.2013 Keskustelua
- 18.6.2013 Keskustelua opettajakoulutuksesta ja matematiikasta
- 31.5.2013 The Mis-Education of Mathematics Teachers
- 23.5.2013 Lineaarialgebra ja matriisilaskenta I -kurssin oppimistavoitematriisi. Tietojenkäsittelytieteen laitokselta Matti Luukkainen tulee kertoman Coding Dojoista.
- 2.5.2013 LUMAT Workshopin ohjelman suunnittelu
- 18.4.2013 Harri Hakula kertoo Aalto-yliopiston opetuksesta
- 11.4.2013 Niko puhuu lineaarialgebraan liittyvästä tutkimuksestaan
- 4.4.2013 Thomas puhuu design-tutkimuksesta
- 28.3.2013 Rami ja Tiina esittelevät Matikkalabra-ideaa
- 21.3.2013 Tehostetun kisällioppimisen menetelmä -artikkelista
- 14.3.2013 Jani alustaa keskustelua Advanced Mathematical Thinking -kirjasta ja David Tallin & co tutkimuksista ja ajatuksista.
- 28.2.2013 Lockhart’s Lament ja Math Wars (USA:n matematiikkasotaan liittyvä video)
- 21.2.2013 Tutkimusryhmän sivun ja blogin suunnittelua. Jani Kaaron kolumni Koulu unohti päivittää itsensä. Blogipostaus kertolaskusta: Devlin’s Angle, It Ain’t No Repeated Addition
- 7.2.2013 Jo Boalerin esipuhe kirjaan Multiple perspectives on mathematics teaching and learning.
- 31.1.2013 Opintopiirin toiminnan suunnittelua