Vecka 4. Rutnäts temakarta

Rutnäts temakart är en temakarta som visar data genom rutor, lite som en koropletkarta men man använder ett rutsystem istället för politiska gränser. Alla rutor är lika stora vilket betyder att man kan använda absolutvärden. Användning av absolutvärden i koropletkartor fungerar inte lika bra som i rutnätskartor, då koropletkartornas områden är olika stora och det blir svårare att urskilja mängden i de olika områden. Problemet med en rutnätskarta är att man kan inte jämföra olika städer med varandra utan bara ett specifikt område i taget. Man kan även bestämma hur stora rutor man gör, ju mindre desto mer specifik data och vise versa.

Bild 1. är en rutnäts temakarta över var det finns barn i åldern 7-11 år. Jag valde åldersklassen enligt den ålder man är då man går i lågstadiet, för att kunna finna koncentrationer på barnfamiljer.

Bild 1. Barn i lågstadie ålder 7-11år inom huvudstadsregionen

Då man ser på kartan kan man tydligt urskilja vissa områden med hög koncentration med barnfamiljer. Största delen är koncentrerad till södra huvudstadsregionen med vissa undantag. Man kan urskilja områden som Grankulla, Esboviken, Mattby, Södra Helsingfors, Hertonäs och Nordsjö på kartan. Alla de nämnda områden har en sak gemensamt, det finns lågstadier i närheten av alla de rödmärkta områden. Nu är kartan lite för enkel för att kunna dra slutsatser, men ifall det skulle vara utsatt på kartan var det finns grundskolor, hade man möjligheten att kunna se samband mellan var barnfamiljer bor versus skolor. För att kunna göra kartan tydligare, kunde man tillägga de största orternas namn och kommungränser så att man kunde uppfatta var olika områden är.

Under lektionen gjorde vi en rutnäts temakarta över andelen svenskspråkiga och nu gjorde jag om människors ålder. Det intressanta med rutnätskartor är att man kan göra den av nästan vad som helst för data. I Antongra’s Geggablog  presenterar Anton en rutnätstemakarta över husens ålder, var man ser var det finns flest gamla hus versus nya hus. Via de olika rutnäts kartorna kan man ser hur staden är uppbyggd, Antons visar var det har byggts nya hus och min visar igen var barnfamiljer bor.

Källor:

Anton Granqvist blogg (16.02.21) , https://blogs.helsinki.fi/antongra/