Categories
Uncategorized

Vecka 5. Tidskrävande men belönande

Vecka 5. Tidskrävande men belönande

Då jag var färdig med förra veckans uppgifter trodde jag att jag började förstå Qgis, då visste jag inte vilka svårigheter jag skulle stöta på i vecka 5s uppgifter. Att få färdigt alla uppgifter var mycket svårt då det kändes som om jag stötte på nya svårigheter varannan minut. Jag gjorde övningarna Pornainen, självständiga uppgifterna 1, 2, 3.skolor och 3.simbassänger.

De största svårigheterna upplevde jag i självständiga uppgifterna del 3. Jag kunde göra de tidigare uppgifterna bra då det fanns stödande instruktioner, medan del 3 endast hade frågor man skulle svara på. Eftersom vektorlagren hade mycket information crashade programmet, vilket gjorde att jag vet hur man ska göra mindre databaser för att inte sakta ner programmet. Speciellt jobbigt var pks_vaki lagret.

Då jag gjorde simbassängsuppgiften och skoluppgiften krävdes det att man kunde addera tillsammans de olika punkterna i lagren. Jag trodde att det skulle göras via kalkylator verktyget men jag hade fel. Count points in polygon var min räddare i nöden. Jag insåg att det var det verktyget jag sökte, då jag gick igenom tidigare veckors anvisningar. Efter det hade jag inga problem med Q-gis, men då insåg jag hur viktigt det är att veta vad de olika verktygen gör för att underlätta ens arbete. För att kunna count points in polygon krävs det att man buffrar lagret som är området man ska räkna punkterna i. Man kan välja att buffra ett område runt en punkt och kunna räkna till exempel mängden invånare nära stationer. Man skulle även kunna använda buffer för nästan vad som helst, jag började tänka att man skulle kunna räkna ut korrelationen mellan människors välmående och olika tillgängligheter som till exempel parker eller hav.

Bild.1 Antal hus med simbassänger i huvudstadsregionen

På bild 1. ser man en koropletkarta över huvudstadsregionen som visar vilka områden som har flest antal hus med simbassänger i. Det fanns många olika lager som skulle räkna information ut och sedan göra karta. Med hjälp av Sannan blogi, kunde jag se hur kartan borde se ut så att jag visste att jag gjorde rätt, eftersom jag prövat så många olika metoder kunde jag vara säker på att jag gjort rätt när det fanns en klar version.

I uppgifterna svarade man på frågor och informationen samlade jag in i en excel, det var meningen att spara det som en html fil men något gick snett så man hittar den insamlade informationen på bild 2.

Bild 2. Information insamlad under veckans övningar

Källor:

Jantunen S, kursblogg 2/2021: https://blogs.helsinki.fi/smjantun/

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *