Vecka 7. Korrelerar högre högskoleutbildning med högre inkomster?

Sista veckans övning var mycket rolig att göra, då jag valde själv materialen och hurdan karta jag ville göra. Jag är mycket intresserad i hur huvudstadsregionen är uppbyggd. Det vill säga var olika sorters människor bor och ifall det finns liknelser mellan personer som bor i inom områden. Under de senaste veckorna har vi gjort en karta över mängden hus med simbassäng, vilket endast säger något om hur husen är gjorda. I denna uppgift undersöker jag invånarnas utbildning och inkomster.

Kartan jag gjorde, bild 1., visar procenten invånare som avlagt högre högskoleexamen inom de olika postnummerorterna och hur invånarna är indelade i de olika inkomstklasserna enligt cirkeldiagram. Man kan tydligt se på kartan att i södra huvudstadsregionen har en större del invånare högre högstadieutbildning medan norra huvudstadsregionen har endast ett fåtal procent av invånarna högsta universitetsutbildning. Man kan även se att medelinkomstnivån är vanligast i norra huvudstadsregionen.

Bild 1. Procenten invånare som avlagt högre högskoleexamen enligt postnummerområde, samt mängden invånare i de olika inkomstklasserna.

Jag använde mig av Paavo 2020, öppen data enligt postnummerort, till att göra kartorna. Det är en databas som innehåller statistik från postnummerorterna, varifrån jag valde att använda invånarnas disponibla penninginkomster och invånarnas utbildningsnivå. Att sedan kunna bearbeta datan och forma den till ett användbart lager, var mycket roligt. Speciellt då man kunde se stora procentuella skillnader mellan områdena.

Resultatet av kartan var lyckad då man kan se tydligt att det har en skillnad på områdets inkomstnivå beroende på procenten invånare som avlagt högre högskoleutbildningen. Områden där en stor procent av invånarna avlagt högre högskoleexamen är Grankulla, Helsingfors centrum, Brändö, sydöstra Esbo och Svedängen. Inom de flesta områden i Vanda, har en låg procent av invånarna avlagt en högre högskoleexamen.

Bild 2. Förstorning av bild 1.

Huvudstadsregionen är relativt stort, bild 2. är en förstorning på bild 1. så man kan urskilja skillnaderna lättare. Ett område som står ut bland de röda områden är det ljus gröna Otnäs. Orsaken bakom varför Otnäs är ljus grönt med en låg procentuell andel invånare som avlagt högre högskoleexamen, är på grund av mängden studerande i området. Det påverkar även inkomstnivån som visar att största delen invånare är låginkomsttagare. Datan jag använde räknar med alla invånare som fyllt 18 år, bland 18-24 åringar är det få som har en hög inkomst och ännu färre som hunnit avlägga en högre högskoleexamen. Det gör att kartan stämmer inte helt men man får en bra bild över var människor med högre högskoleexamen bor.

Bäst av allt skulle ha varit om datan jag använde skulle gått att räkna exakt hur många som avlagt högre högskoleexamen och även hör till högsta inkomstklassen. Men det blev ett mycket intressant resultat oberoende att jag använde två olika statistiska material. Det skulle även varit mycket intressant att se hur högre högskoleexamen är fördelad mellan kvinnor och män. Lotta Puodinketo hade forskat i människor som känner sig osäkra inom Helsingfors områden och arbetslöshetsgrad, vilket skulle även ha varit intressant att jämföra med min kartas resultat.

Denna kurs har varit både rolig och mycket jobbig, men jag har tyckt väldigt mycket om den. Man har fått vara kreativ och lärt sig ett helt nytt datorprogram. Jag har alltid varit fascinerad över olika sorters statistik och nu kunna göra statistiken till en karta, anser jag vara en mycket bra kunskap. Tack för den givande kursen!

Källa:

Puodinketo, L (2021) viitattu 17.3.2021 https://blogs.helsinki.fi/lottapuo/2021/03/02/7-kurssikerta-omaa-tyoskentelya/

Tilastokeskus, Paavo-postinumeroaluetilastot, viitattu 16.3.2021